Op 1 januari 1991 treedt Pieter Bouw aan als president directeur van de KLM. Op de allereerste personeelsbijeenkomst spreekt Bouw de historische woorden: “Dames en heren, ik ben blij dat ik benoemd ben tot uw president directeur. Als we niet snel veranderen, dan ben ik dat over anderhalf jaar niet meer. Dan is de KLM namelijk failliet.” Vrijwel direct voert hij een aantal harde maatregelen door, zoals de verzelfstandiging van een aantal bedrijfsonderdelen en het ontslag van honderden werknemers.
Als voormalig president-directeur van KLM (1991-1997), en huidig topman van Swiss Air, mag Pieter Bouw gelden als een kenner van het CEO-wereldje, zowel nationaal als internationaal. Bouw (1941), die zelf in de jaren zestig economie studeerde, werd in 1997 tevens hoogleraar bedrijfskunde aan de universiteit van Twente.
Ondernemer op eenzame hoogte
In zijn zes en een half jarige bewind weet Pieter Bouw het aandeel KLM van twintig naar veertig gulden op te schroeven. Een hele prestatie, gezien de talloze mislukte pogingen tot samenwerking met andere maatschappijen (Iberia; Alitalia; SAS; Swiss Air; Austrian). Vooral het slepende conflict met North West Airlines, eind jaren tachtig door KLM van een faillissement gered met een injectie van 400 miljoen dollar in ruil voor een 19 procent belang in de maatschappij. North West leek daar echter nauwelijks van op te knappen. In de loop van de jaren negentig begonnen de aandelen toch weer te stijgen. In 1997 werd het aandelen-pakket dat KLM van North West bezat verkocht voor een bedrag van 2,2 miljard gulden. Zo werd de slechtste deal in de geschiedenis van de KLM de beste deal die ze ooit heeft gemaakt.
Halverwege 1997 stapt Bouw op. Naast hoogleraar in Twente wordt hij tevens voorzitter van een commissie die belast is met het verdelen van de ether-frequenties.
Op 6 december 2001 treddt Pieter Bouw aan als ceo van Swiss, het bedrijf dat het failliete Swiss Air heeft vervangen.
Klik rechts op deze pagina voor een artikel over Pieter Bouw door Jannetje Koelewijn.