Massatoerisme is een van de zegeningen die de groeiende welvaart ons bracht. Waar het bereizen van verre oorden ooit alleen voor de rijken der aarde was weggelegd, kan nu iedereen Machu Picchu, Petra of Angkor Wat met eigen ogen bewonderen. En als je het een beetje handig plant, vlieg je voor een paar tientjes naar de meeste Europese bestemmingen. Dat doen we dan ook massaal. Een weekje bakken op de stranden van de Canarische Eilanden blijkt een uitstekende remedie tegen de lange Nederlandse winter. En voor een vrijgezellenfeest ga je idealiter naar Riga, Boedapest of Praag. Het bier is er lekker goedkoop.
Aan al dat heen-en-weergereis wordt flink verdiend. Volgens de World Tourism Organization van de VN zette de toeristische sector wereldwijd 1220 miljard dollar (1005 miljard euro) om in 2016. Het is de snelst groeiende economische sector en goed voor een op de tien banen. In eigen land is Schiphol een in het oog springende illustratie. De luchthaven verstouwde in 2017 een recordaantal van 68,4 miljoen passagiers en met 496.747 vliegbewegingen (starts en landingen bij elkaar opgeteld) komt de luchthaven gevaarlijk dicht bij de maximum capaciteit van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Uitbreiding is dan ook noodzakelijk.
Toch heeft dit economische wonder ook schaduwkanten. Bewoners van steden als Amsterdam, Barcelona en Rome zijn de constante stroom aan rolkoffers en dronken toeristen beu en laten in steeds duidelijker bewoordingen van zich horen. Stadsbesturen ondernemen maatregelen om de toeristenstroom in te dammen. Ook de uitbreidingsplannen van Schiphol en Lelystad Airport stuiten op heftig verzet van omwonenden die niet op extra geluidsoverlast zitten te wachten. Daarbij groeit de impact op het milieu van met name het toeristische vliegverkeer. De klimaatdoelen van Parijs zijn onmogelijk te halen als de groei van de luchtvaart, voor negentig procent toerisme, niet afneemt of zelfs stopt, bleek recent uit het promotieonderzoek van Paul Peeters aan de TU Delft. Hij berekende dat de wereldbevolking in 2100 negen keer zo veel kilometers vliegt als in 2015.