Waar beter te zoeken naar optimistische Europese verbondenheid dan bij de cynische politicus Machiavelli. Machiavelli is dood, dus zoekt De Man een ver familielid van hem op: graaf Niccolò Capponi.
Capponi heeft niet bepaald een hoge hoed op van Machiavelli. Zijn oordeel is ontnuchterend: "Hij was een politieke mislukkeling. Zijn lijst fouten is eindeloos", zegt hij in De Correspondent. "Machiavelli's politieke denken bestond uit niet meer dan de beschrijving van de realiteit van Italië van toen. Als hij aan de overkant van de straat in de kroeg kaart had gespeeld, was hij zijn geld verloren."
Het cynisme van Capponi is volgens Vanheste, die met met De Man meereist, tekenend voor de staat van Italië. Toch zijn er volgens hem ook hoopvolle initiatieven in Italië. Zo bezette een groep jonge theatermakers een theater dat geprivatiseerd werd. "Het model van de bezetting was gebaseerd op de commons", vertelt Bonanni, één van de theatermakers, in De Correspondent. "Dat betekent een groep mensen die samen een plek beheren, zonder privébezit." Het blijkt in terugkerend thema tijdens de reis van De Man. Jonge optimisten die strijden tegen de toe-eigening van publieke gronden.