Als Limburgs meisje komt Rina Joosten-Rabou naar Groningen met maar een doel: journalist worden. Ze gaat voor de universiteitskrant schrijven, studeert journalistiek en sociologie en loopt stage bij het Financieele Dagblad. Daar verandert iets bij haar: ze wordt jaloers op de CEO’s die ze interviewt. Zij spelen mee in het voetbalspel, waarbij je als journalist van de kant toekijkt en verslag doet. Joosten wil ook meespelen.
In Nederland is een tekort aan technisch personeel, terwijl in China jaarlijks 2 miljoen studenten afstuderen in exacte vakken. Rina Joosten-Rabou en Rosalie Greven zagen hun kans schoon en doken in dit gat. Hun recruiting agency International Top Talent werft Chinese technici voor Nederlandse bedrijven en universiteiten.
Miljoenen bèta’s
Joosten mag meespelen, bij chemiebedrijf DSM. Ze reist de hele wereld over om technische innovaties in de markt te zetten en raakt gefascineerd door China. DSM en andere Nederlandse bedrijven blijken steeds lastiger technisch talent te kunnen vinden, terwijl China met 2,5 miljoen bèta’s potentieel biedt. Als Rosalie Greven, de beste vriendin van Joosten, naar Shanghai verhuist is de keuze snel gemaakt: samen starten ze in 2007 International Top Talent (ITT). Het bedrijf is gespecialiseerd in de werving en selectie van Chinese technische professionals en onderzoekers voor Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen.
Slecht Engels
In eerste instantie wierf Joosten in Nederland opdrachtgevers terwijl Greven, die International Economics and Finance studeerde en eerder voor het Ministerie van Economische Zaken werkte, in Shanghai de techneuten selecteert. Sinds september zijn de rollen omgedraaid en is Greven teruggekeerd naar Nederland. De twee merkten dat sommige Hollandse hr-managers nog wel huiverig zijn om een Chinees aan te nemen. "Ze zijn bijvoorbeeld bang dat de Chinezen slecht Engels spreken en betwijfelen of ze wel aansluiting zullen vinden." ITT ontwikkelde daarom samen met Nyenrode een soort inburgeringscursus voor Aziatische professionals. Joosten: "Vooral met de culturele verschillen moeten ze geholpen worden: wat is het poldermodel? Hoe communiceer je in een internationaal team? Bijkomend voordeel van de opleiding is dat ze ook andere Chinezen leren kennen."
Bijdrage aan innovatieve kracht
Rijdt het duo Nederlandse werkzoekenden niet in de wielen? Joosten denkt van niet: “‘Het is een verrijking, brengt nieuwe ideeën. En Nederlandse bedrijven kunnen zo’n Chinese werknemer ook weer inzetten om te opereren op de Chinese markt. Dat is vaak nogal moeilijk als je die cultuur niet kent. Balkenende zei al dat import van hooggeschoolde buitenlanders bijdraagt aan de innovatieve kracht van onze economie.” Overigens beperkt ITT zich niet tot China, vertelde Joosten in 2008 aan De Pers. "Het gaat nu heel goed. We hebben veel klanten in ons bestand, maar we willen in de toekomst ook heel graag de markt in landen als Argentinië en Brazilië onderzoeken."