Blijf van m'n data af! In Europa bestaat er al wetgeving die de Amerikaanse techbedrijven regelmatig op de vingers tikt. In Nederland kennen we deze wet als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
In feite komt de AVG volgens Hans de Zwart, voormalig directeur van privacyorganisatie Bits of Freedom, neer op de vraag: hoe behandel je elkaar netjes? ‘Als een slager ongevraagd een foto van je maakt om die vervolgens te gebruiken als reclame in de winkelruit, vinden we dat niet normaal. Die regels over hoe we elkaar behandelen, die we offline normaal vinden, gelden online ook, en dat is fijn.'
Biedt de AVG voldoende bescherming? Niet volgens De Zwart. De AVG beschermt vooral de data die wij ‘bewust’ aan bedrijven geven, bijvoorbeeld de vrienden die je hebt op Facebook of de locaties die je gebruikt op Google Maps.
Maar dat is lang niet alle en de meest interessante data voor bedrijven. De meeste data waar bedrijven gretig gebruik van maken is de data die wij hen niet hebben gegeven, maar die ze wel van ons af kunnen leiden: de manier waarop we spellen of de wandelingen die we maken. De zogenoemde schaduwdata.
En juist met deze schaduwdata wordt volgens De Zwart onvoldoende rekening gehouden in de AVG: ‘Dat zomaar verzamelen van data moet worden aangepakt en gereguleerd.’
Het wachten is dus op verbeterde Europese regelgeving, want een collectief probleem heeft een collectieve oplossing nodig, zoals ook hoogleraar Shoshana Zuboff zegt in de uitzending 'De grote dataroof'.
Toch voelt dat onbevredigend. Kunnen we zelf dan niets doen? Natuurlijk wel. We zetten enkele simpele tips voor je op een rij, zonder dat je hoeft te gaan pielen met ingewikkelde Tor-browsers of VPN-diensten.