Geloof je Mercedes als ze zeggen dat het over een paar jaar al doodgewoon is, zo'n rijdende robot?
'Nou, ze zijn echt heel stellig in hun mening dat ze binnen vijf jaar volledig autonoom rijdende auto’s hebben die in de stad alles zelfstandig kunnen. Dat zal eerst uitgerold worden in Silicon Valley en in Aziatische landen, en daarna in Europa. Omdat ze enorme reputatieschade op kunnen lopen als het misgaat, geloof ik wel dat ze heel ver zijn in hun kunnen. De vraag is echter of wij die autonome auto’s moeten toestaan, gezien alle morele dilemma’s.'
Heb je straks nog een rijbewijs nodig?
'Je krijgt twee soorten vervoer: volledig autonoom rijdende busjes op afroep, in de stad (daar hoef je geen rijbewijs voor te halen; het is alsof je de tram in stapt) en autonoom rijdende privé-auto’s, waar je ook voor je plezier in kunt rijden. Daar zullen nog steeds een stuur en pedalen in zitten, en dus heb je in zo’n auto een rijbewijs nodig.'
Particulier vervoer blijft toch gewoon relatief vervuilend? Moeten we niet inzetten op openbaar vervoer in plaats van personenauto's?
'Niet per se: als personenauto’s volledig elektrisch zijn, heb je alleen nog fijnstof van de banden. Je kunt met belastingen openbaar vervoer aantrekkelijker maken en vervuilende auto’s steeds meer belasten. Overigens zullen elektrische fietsen, stepjes en overdekte scooters een enorme opmars gaan maken in binnensteden.'
Na het bekijken van de aflevering 'De rijdende robot', wilden we toch nog wat dingen weten. Regisseur Geert Rozinga geeft antwoord op onze vragen.
Hoe zit het met ethiek als je met je auto op reis gaat? Als de software is geprogrammeerd voor wat we hier in Nederland belangrijk vinden (stoppen voor oude vrouwtjes, fietsers negeren), kun je daar dan ook in het buitenland mee het verkeer in?
'Dat is wel te programmeren denk ik. Er bestaat nu eenmaal niet iets als een universele ethiek. En zolang er niet gediscussieerd wordt over autonoom vervoer, wordt het ook niet vastgelegd in wetten. Dus zal er de komende twintig jaar veel onduidelijkheid bestaan en zullen er schadeclaims ingediend worden en gesteggel zijn over wie verantwoordelijk is.'
Wat gebeurt er met de infrastructuur in de stad?
'Wegen kunnen slimmer worden ingezet zoals in het voorbeeld van Carlo Ratti (dezelfde stukjes infrastructuur kunnen meerdere functies krijgen: zo wordt een snelweg ‘s avonds een terras, een parkeerplaats, of een sportplein), maar als we de stad helemaal optimaliseren voor de autonoom rijdende auto, met nog meer camera’s en sensoren, dan wordt de fysieke omgeving volledig gedomineerd door de digitale wereld. Daar gelden geen democratische principes en wordt niet het algemeen belang gediend.'