Het antwoord is simpel: niet echt. Want hoewel de meeste mensen zichzelf zien als rationele wezens, en toch echt wel zelf denken te kunnen bepalen waar ze hun geld aan uitgeven, speelt ratio zelden een echte rol bij het maken van aankopen, zo blijkt uit onderzoek na onderzoek. En juist daar spelen bedrijven slim op in.
Laten we eens inzoomen op wat er in onze hersenen gebeurt op het moment dat wij reclame zien. Iedere dag, de hele dag door, strijden bataljons bedrijven om onze zintuigen: per dag worden er gemiddeld 377 commercie-berichten op ons afgevuurd. De redactie van Quest berekende dat iemand die in 2015 tachtig jaar oud werd, al 11 miljoen reclameboodschappen achter de kiezen had gekregen via banners, buttons, televisie, radio en billboards.
‘Reclames werken op twee manieren op ons in: op bewust en onbewust niveau,’ vertelt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Hij schreef ‘Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven)’, waarin hij uitlegt hoe consumenten slimmere, duurzamere en meer rationele - het is wel degelijk mogelijk - keuzes kunnen maken in hun koopgedrag.
Hij gaat verder: ‘Op onbewust niveau neem je alles waar wat er gebeurt. Ons onbewuste brein filtert eerst alle prikkels voordat ze ons bewuste brein bereiken.’ Die duizenden dagelijkse reclameprikkels bereiken dus eerst je onbewuste brein, voordat je je er al dan niet bewust van wordt. ‘En als wij een reclame zien voor iets dat we willen hebben, is het ons bewuste brein dat ons helpt te rationaliseren waarom we het kopen,’ legt Wessels uit.
Dat onbewuste brein beïnvloedt in grote mate ons gedrag, maar is ook nogal primitief. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een luxe-artikel wilt hebben omdat je onbewuste brein denkt dat het je meer sociale status - een primitieve, menselijke basisbehoefte - zou kunnen opleveren. Je bewuste brein bedenkt vervolgens een rationele, sociaal gewenste uitleg: ‘Ik droom al heel mijn leven van zo’n mooi horloge,’ of: ‘Ik vind dat dit merk het goed doet op het gebied van duurzaamheid.’ Herkenbaar?
‘Als ik die reclames negeer, kunnen ze me toch niks maken,’ denk je misschien. Maar reclames hebben veel effect, ook als je ze negeert. We zijn voor onze prikkelverwerking immers overgeleverd aan ons dierlijke, irrationele onbewuste brein. Het kan dus best zijn dat je een reclame niet bewust opmerkt, maar dat betekent niet dat hij je niet beïnvloedt. En precies daarvan maken slimme adverteerders gebruik.