Spullen kopen en afdanken is onze tweede natuur geworden: te vaak kopen we iets nieuws, klein of groot, omdat we het onszelf zo gunnen. Onder het mom van self care en andere excuses verantwoorden we allerlei aankopen die we eigenlijk niet nodig hebben. We kopen onbewust en impulsief, met een hoop afval tot gevolg.
Bedrijven weten goed waar de achilleshiel van de consument zit: advertenties planten elke dag kleine zaadjes in ons onderbewustzijn en voeden zo onze dierlijke impuls. Het onderscheid tussen wat we willen en wat we nodig hebben is niet meer duidelijk. Hoe kunnen we die grens weer helder krijgen?
Gelukkig heeft onze dierlijke impuls een slimme tegenhanger: ons bewustzijn. Dat bewustzijn zit ergens achter ons voorhoofd en kan getraind worden op allerlei vlakken, ook als het aankomt op ons koopgedrag. Het wordt tijd dat we gebruik gaan maken van dat stukje brein. Niet alleen voor de aarde, maar ook voor onszelf. Want hetgeen wat we onszelf écht zouden moeten gunnen, is een gezonde relatie met onze spullen. Een relatie waarin we tevreden zijn met wat we hebben.