Dramatische bomaanslagen, zelfmoordvideo's, stenengooiende Palestijnen en ruziemakende wereldleiders. Als je naar de beelden van het Midden-Oosten op de televisie kijkt, dan slaat er bij de kijker een grote vermoeidheid toe. Door de slepende conflicten, zijn we inmiddels al lang immuun geworden voor het gruwelijke beeldmateriaal uit dat deel van de wereld. Het Midden-Oosten op televisie is voor veel kijkers het ultieme wegzap moment.
VPRO Tegenlicht
Het Midden-Oosten gedecodeerd
Deze week in deel 2 analyseert voormalig buitenlandcorrespondent Joris Luyendijk de mechanismen van de berichtgeving op televisie over het Midden-Oosten.
Maar vertellen de beelden die we zien wel het echte verhaal? Op welke manier wordt onze beeldvorming over het Midden-Oosten beïnvloed? En wie zijn de mensen die de beslissingen nemen over wat wij wel en niet te zien krijgen op TV? Tegen alle regels van de kijkcijferdeskundigen in nodigt Tegenlicht programmamaker Shuchen Tan voormalig Midden-Oosten correspondent Joris Luyendijk (ex-NOS-journaal, Volkskrant en NRC) uit om een avondje televisie te kijken.
Aan de hand van een aantal voorbeelden analyseert Luyendijk de mechanismen die een rol spelen bij de berichtgeving over het Midden-Oosten op televisie. Belangrijke momenten uit het recente verleden, zoals de Camp David vredesonderhandelingen, de tweede Intifada, 9/11 en de Irak-oorlog passeren de revue.
Luyendijk pleit voor meer openheid bij journalisten over de mogelijkheden en vooral ook de onmogelijkheden bij hun werk en geeft aan waar de vertekeningen optreden. Luyendijk: "Wat we ons goed moeten realiseren is dat de beeldvorming over het Midden-Oosten ook grote invloed heeft hier in Nederland. Wij zitten in Uruzgan, mede vanwege de beeldvorming die wij en onze politici hierover hebben. En als je vaststelt dat die beeldvorming misschien wel zwaar vertekend is, dan moet je je afvragen of niet ook de besluitvorming daarover niet zwaar vertekend is."
Regie: Shuchen Tan / Joris Luyendijk
Research: Carine Eijsbouts
Productie: Miriam Bos