Tegenlicht

De Laatste Markt

De Indiase topeconoom Prahalad vindt dat we op een heel andere manier moeten kijken naar de armen in de wereld. Prahalad: 'Als we de armen niet meer zien als slachtoffer of last, maar ze beschouwen als prijsbewuste consumenten opent zich een wereld van nieuwe mogelijkheden.'

Armoede is niet een probleem, maar een kans en als onze multinationals willen overleven dan zullen zij die kans moeten grijpen. In Tegenlicht, de armen als laatste groeimarkt.

Bijna alle bedrijven in de wereld richten zich op het rijkste deel van de wereldbevolking. Een markt die wereldwijd bestaat uit 800 miljoen welvarende mensen, met een koopkracht van 15000 dollar per jaar. Maar sinds het verschijnen van het boek "The Fortune at the bottom of the Pyramid" in 2002 van de Business Goeroe C.K. Prahalad(hoogleraar aan de University of Michigan Business School) en Stuart Hart (Professor management, Cornell Universiteit, VS), zijn meer en meer bedrijven zich bewust geworden van het feit dat ze vijf miljard potentiële klanten aan de onderkant van de Piramide altijd genegeerd hebben. Klanten met minder dan 1500 dollar per jaar om te kunnen spenderen.

bijlagen

De uitdagingen en moeilijkheden om producten te ontwikkelen voor de armste groepen van onze planeet en deze vervolgens aan hen te verkopen zijn gigantisch. Maar de winsten die op deze markt gemaakt kunnen worden zijn dat ook. Sterker nog, Prahalad en Hart stellen, dat bedrijven die zich niet richten op deze nieuwe markt gedoemd zijn ten onder te gaan in de globale concurrentiestrijd. Zo betogen ze dat de vier miljard armen aan de bodem van de piramide de bron zijn van innovatie die uiteindelijk de nieuwe motor zal zijn van wereldwijde handel en welvaart. Wie niet mee gaat in deze markt mist de boot en zal economisch niet overleven. Prahalad: "Beschouw de armen niet als slachtoffers of als een last, maar begin ze te zien als flexibele en creatieve ondernemers en consumenten".

De gedachten van Prahalad c.s. beginnen langzaam maar zeker door te dringen bij het bedrijfsleven. Zo is Philips onlangs begonnen met een nieuwe strategie die zich richt op de onderkant van de markt: de vervaardiging van goedkope producten. Voorbeelden zijn de ontwikkeling van een simpel houtkacheltje dat een hoog warmterendement oplevert en een hoogwaardige hightech elektrische lantaarn.

Veel bedrijven volgen nu. Unilever, DSM, Nike en Hewlett-Packard hebben geld en mensen vrij gemaakt om de onderkant van de piramide in India te onderzoeken en te ontginnen.

Tegenlicht volgt en portretteert Philips in haar zoektocht naar deze nieuwe markt in India en spreekt met C.K. Prahalad over zijn theorie en uitvoering daarvan.

Regie: Shuchen Tan
Research: Gijs Meyer Swantee, IJsbrand van Veelen, Martijn Kieft
Productie: Judith van den Berg