Eind jaren negentig veroverde Big Brother Nederland. En daarna de rest van de wereld. Altijd met succes. Big Brother werd één van Nederlands grootste exportproducten. Niet wars van experimenten ging producent Endemol een samenwerking met de Saoedische zender MBC aan. Ze ontwikkelden een Arabische Big Brother-versie en vonden een Saoedische sjeik bereid miljoenen euro’s in het project te investeren. Tegenlicht-regisseur Sarah Vos vroeg en kreeg de unieke kans deze Arabische variant van Big Brother op de voet te volgen, vanaf de prille voorbereidingen ter plekke tot aan het onverwacht snelle einde.
De plannen leken prachtig en gewaagd. Een dozijn mannen en vrouwen uit twaalf verschillende Arabische landen zouden samen honderd dagen in een huis in Bahrein doorbrengen. Met achter de schermen een groot team van islamitische Arabische mannen, aangestuurd door een Nederlandse vrouw en haar vrouwelijke Saoedische collega-producer. Er zou pas uitgezonden mogen worden na een eenmalige toestemming van de geestelijke leiders uit de diverse Arabische landen. En natuurlijk na toestemming van de grote geldschieter, de Saoedische sjeik.