Het inleidende deel van een drieluik over de veranderende betekenis van supermacht Amerika. Steeds opnieuw wil Amerika de wereld laten geloven dat zij het voor het zeggen heeft. Tegenlicht zet vraagtekens bij deze zelf uitgeroepen hegemonie. Want wat is er eigenlijk over van het almachtige Amerika? En hoe staat het met de tegenkrachten?
Tegenlicht
De hegemonie van de VS
Amerika wil de wereld laten geloven dat zij het voor het zeggen heeft. Wat is er over van het almachtige Amerika? Hoe staat het met de tegenkrachten?
Amerikanen over de macht van Amerika
Met het plan desnoods unilateraal in te grijpen in Irak toont Amerika hoe zij haar eigen positie, als enige overgebleven supermacht, op het wereldtoneel ziet. De VS hebben de grootste militaire macht, de grootste economische macht en de grootste culturele macht, en daarmee kunnen de VS doen wat ze willen, met of zonder bondgenoten, zo lijkt de boodschap aan de wereld.
Maar is Amerika in werkelijkheid wel de supermacht die ze beweert te zijn? Of is dit een facade, die de regering in Washington overeind houdt om de aandacht af te leiden van de binnenlandse problemen? Hoe ziet de andere kant van Amerika eruit? In het rijkste land ter wereld leeft nog steeds 20% van de bevolking onder de armoedegrens en heeft liefst 16 % van de huishoudens geen ziektekostenverzekering. Bovendien lijkt de economische situatie snel te verslechteren, steeds meer investeerders trekken hun geld uit Amerika.
Waarom wordt er over die andere kant van Amerika zo weinig bericht, wat is de rol van de media? Aan de hand van interviews met een aantal Amerikaanse opinieleiders, zoals Katrina van den Heuvel (hoofdredacteur The Nation), Joseph Nye (auteur van The Paradox of American Power), Jim Rogers (investeerder) en Amy Goodman (radio/tv-station Democracy Now) wordt de reële status van ‘supermacht’ Amerika nader bekeken. Ook gaat Tegenlicht op bezoek in het provinciestadje Millvill waar de onderkant van de middenklasse door aanhoudende recessie stevig in de problemen komt.
Samenstelling: Hans Otten en ShuChen Tan
Eindredactie: Doke Romeijn en Frank Wiering
Productie: Madeleine Somer en Karin Spiegel