De vier delen zijn te beluisteren als podcast via ►Apple Podcasts, ►Google Podcasts, ►Stitcher, ►RSS Feed en op deze pagina.
abonneer je op de podcast
Het geluid van deze platen is gedigitaliseerd en bevat de stem van Hanso Idzerda, de man die aan het begin heeft gestaan van Nederlandse en Britse radio.
Idzerda – of Idz zoals hij zichzelf het liefst noemde – was een man wiens privéleven vanwege het wegraken van zijn persoonlijk archief altijd schimmig is geweest. Daarom was de vondst van de vier langspeelplaten met zijn onmiskenbaar stemgeluid, zo vlak voor zijn tragische dood opgenomen, voor de radioliefhebber een sensatie.
De verhalen, waarvan niet duidelijk is waarom en aan wie hij ze vertelt, geven een inkijkje in de persoonlijkheid van de man.
100 jaar radio
Dit jaar is het precies honderd jaar geleden dat Idzerda de eerste radio-uitzending maakte. Dit hoorspel is gemaakt ter ere van deze gebeurtenis.
NPO Radio besteedt het hele jaar op verschillende manieren aandacht aan honderd jaar radio, onder meer met een Onvergetelijke Luisterlijst met de meest memorabele momenten, namen en programma's uit een eeuw radio in ons land.
de verhalen
Idzerda spreekt onder meer over het leven in zijn geboortedorpje Weidum eind negentiende eeuw en over de bron van zijn fascinatie voor techniek – een speeldoosje in het huis van zijn naamgenoot en grootvader, arts te Rauwerd.
Ook praat hij over het gevecht met zijn vader, die van hem verwachtte dat hij de familietraditie zou voortzetten door ook arts te worden, zijn ontmoeting met de domineesdochter en latere vrouw Gerda Nicolai uit Mantgum.
Natuurlijk ontbreken ook zijn studietijd in Bingen aan de Rijn, zijn spionagewerk voor defensie tijdens de Eerste Wereldoorlog en de opkomst en ondergang van zijn eigen zender in de Beukstraat in Den Haag tussen 1919 en 1924 niet.
credits
Met onder andere de stemmen van Frits Lambrechts en Hanso Henricus Schotanus à Steringa Idzerda.
Script, samenstelling en montage door Mathijs Deen, bijgestaan door Marnix Koolhaas, met hulp van technicus Alfred Koster. Eindmontage: Berry Kamer, eindredactie: Anton de Goede.