OVT
Wekelijks geschiedenisprogramma met discussies, reportages en ooggetuigenverslagen.
In deze aflevering achtereenvolgens de volgende onderdelen:
-Arie Kleijwegt laat zijn licht schijnen over de recentste beleidsvoornemens met betrekking tot de omroep van staatssecretaris voor cultuur Aad Nuis.
-Komende week woensdag viert de NOS het zestigjarig bestaan van het radionieuws. Naar aanleiding daarvan praat Kees Slager met pershistoricus Paul Koedijk en Toon Kramer, die 36 jaar bij de Radionieuwsdienst ANP werkte, over de geschiedenis van het radionieuws. Overigens klopt dat aantal van zestig niet, omdat Vaz Dias al op 1 oktober 1925 begon met de 'radio avond-nieuwsdienst'. op 20 november 1935 werd een compromis bereikt over de voorwaarden van het radionieuws, en het contract daartoe werd getekend op 26 november 1936. Het radionieuws werd vervolgens op 1 januari 1935 overgenomen door de NOS.
-Kees Slager in gesprek met Norbert Maes over de geschiedenis van de bomen in Nederland en de relatie tussen bomen en monumenten naar aanleiding van zijn onlangs verschenen boek Bomen en monumenten"(Rijksdienst voor de Monumentenzorg, SDU, isbn 90 12 08315 x).
-Kees Slager telefonisch in gesprek met Jan Harmen Kwantes van het NIA, het Nederlands Instituut voor Arbeidsomstandigheden, over het hardnekkige gerucht dat klompen verboden zullen zijn volgens de nieuwe Arbeidsomstandighedenwet.
-Kees in gesprek met Wil Swart, schrijfster van Assepoester aan de overkant van het IJ. Amsterdam- Noord van 1930-1980" (Europese bibliotheek. Isbn90 288 6351 6)
-Reportage door Marnix Koolhaas van de tentoonstelling “Radio Kootwijk, de wereld rond een zendstation" in het Historisch Museum Kootwijk die zondag 17 november wordt geopend.
-Recensie door Hans Olink van “Vluchtweg Zwitserland. Verhalen uit een ondergrond verleden" van Henk Pelser (Bert Bakker, isbn 90 351 1787 5). Het boek gaat over hoe Pelser tijdens de oorlog met zijn vriend Andries Ekker een vluchtweg naar het neutrale Zwitserland opzette, om - o.a. joodse - vluchtelingen te laten verdwijnen en om geheime informatie bij de Nederlandse regering in ballingschap in Londen te bezorgen.
-rubriek: 'Het Spoor Terug'. (is apart opgenomen in Woord.nl)
Tweede deel van de vijfdelige serie 'De eeuw van de auto', over de geschiedenis van de auto en zijn maatschappelijke gevolgen in Nederland. Aflevering 2: De opkomst. Na de Eerste Wereldoorlog breekt de auto ook in ons land door. De prijs daalt scherp door de massaproductie van o.a. de T-Ford. Nieuwe vindingen, zoals de elektrische startmotor en ruitenwissers, maken hem een aantrekkelijk vervoermiddel voor artsen en kooplieden. Tevens beginnen autobussen en vrachtwagens te concurreren met de tram en het vrachtvervoer te water.
Uitgebreidere documentatie aanwezig in VPRO archief
Presentatie Kees Slager