Dirk-Jan Verdonk over geschiedenis vegetarisme
OVT 22 September 2019
Vegetariër of veganist zijn is steeds meer een trend in Nederland. Dat hier een hele geschiedenis aan vooraf is gegaan geeft Dirk-Jan Verdonk weer in zijn nieuwe boek 'Dierloos'. De auteur is te gast.
Verder deze week in OVT: Nederland verpreutst, Fik Meijer over zijn boek 'Schoonheid voor het oprapen', de column van Nelleke Noordervliet, Gabri van Tussenbroeks nieuwe boek: 'IJzeren ambitie', maffialessen voor de polder, duifspionnen, en in Het Spoor Terug: De Grote Suriname-tentoonstelling.
Dirk-Jan Verdonk over geschiedenis vegetarisme
Nederland kent steeds meer vegetariërs en veganisten, maar ook flexitariërs en flexanisten. Nog even en de carnivoor is een uitstervende mensensoort.
Maar toen het vegetarisme zich eind negentiende eeuw in ons land aandiende was het vooral een hobby van een marginale geestelijke elite. Zo blijkt uit Dierloos - Een geschiedenis van vegetariërs en veganisten in Nederland, geschreven door Dirk-Jan Verdonk. De auteur is te gast.
Nederland verpreutst
Wij worden steeds preutser. Zo signaleerden deze week columnist Max Pam in De Volkskrant en trendwatchers in De Telegraaf. Topless zonnebaden, je baby borstvoeding geven in het openbaar en zelfs naakt in de sauna: het wordt steeds ongebruikelijker. Maar waar komt deze nieuwe zedelijkheid vandaan, en wordt Nederland ook echt preutser? Is Nederland de jaren zestig en zeventig vergeten en keert het weer terug naar de moraal van de jaren vijftig?
Te gast is hoogleraar cultuurgeschiedenis Inger Leemans.
Fik Meijers boek: Schoonheid voor het oprapen
Bij het roven van kunst denken we al gauw aan schilderijen en kunststukken die de nazi’s stalen uit de bezette landen. Dat kunstroof al zo oud is als het Romeinse Rijk is minder bekend. Zo roofden de Romeinen van de Grieken, en nam later Napoleon alle klassieke kunst die los en vast zat mee uit voormalige Hellenistische wereldrijken.
Classicus Fik Meijer stortte zich op de klassieke en latere kunstroof en schreef Schoonheid voor het oprapen – Romeinse kunstjagers & hun navolgers. De auteur is te gast.
Gabri van Tussenbroeks boek: IJzeren ambitie
Waar nu het lelijkste gebouw van Amsterdam staat, de Nederlandse Bank, stond ooit het zogeheten Paleis voor Volksvlijt. Een Nederlandse variant op het Crystal Palace uit Londen, wat een pronkstuk was voor de Wereldtentoonstelling uit 1851. Het Volksvlijtpaleis stamt uit 1859 en stond symbool voor de periode van modernisering die in Nederland in aantocht was.
Historicus Gabri van Tussenbroek schreef IJzeren ambitie - Het Paleis voor Volksvlijt en de opkomst van de Nederlandse Industrie. De auteur is te gast.
Maffialessen voor de polder
'Italiaanse toestanden in de polder,' en de vraag, 'gaan wij Italië achterna?' Deze reacties waren afgelopen week veelvuldig te horen na de brutale moord op de advocaat van de kroongetuige in het zogeheten Marengo-proces tegen de Mocromaffia-baas Ridouan T. Laat de niets ontziende misdaad hier en de bestrijding ervan zich vergelijken met de Italiaanse maffia? En zijn er lessen voor Nederland uit te halen?
Te gast is emeritus hoogleraar strafrecht en criminologie aan de universiteit van Leuven en Tilburg, Cyrille Fijnaut.
De duif als spion
Deze week openbaarde de CIA documenten waarin bekend wordt gemaakt hoe tijdens de Koude Oorlog duiven tot spionnen werden opgeleid. Zijn duiven als spionnen alleen een fenomeen uit de Kouder Oorlog? Om ons daar alles over te vertellen is Gerbrand Kip te gast, medeauteur van het boek Hellehonden en ander dierenleed 1914- 1945 over dieren tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Het Spoor Terug: De Grote Suriname-tentoonstelling
Ondanks de etnische verdeeldheid, is Suriname één grote familie. Zo wordt de geschiedenis van de voormalige kolonie gepresenteerd in de Grote Suriname- tentoonstelling. Het verhaal van het land wordt in deze tentoonstelling verteld door de inwoners zelf. De expositie is van 5 oktober 2019 tot 2 februari 2020 in de Nieuwe Kerk in Amsterdam te zien.
In Het Spoor Terug reist Michal Citroen naar Suriname en spreekt ze met Stanley Raghoebarsing, schrijver van de Hindoestaanse familiekroniek Uit de klei van Saramacca, over het land en de werkelijkheid achter de tentoonstelling.