Santa Kupča’s werk ontstond tijdens de lockdown dit voorjaar. Gefascineerd door het gegeven dat mensen niet meer opgedoft in hun beste kleding de straat opgingen, bekroop haar het gevoel dat we met z’n allen op een soort ‘page 404’ beland waren: de foutmelding die je krijgt als de ingegeven url van een webpagina niet (meer) bestaat. Ze ontwierp een nieuwe esthetiek voor digitale kleding en een digitale presentatiemethode – zeer welkom nu de mode-industrie de komende periode geen grootschalige fashionshows zal kunnen opvoeren.
Nu hebben we digitaal ontworpen kleding de laatste jaren wel vaker voorbij zien komen, maar Kupča heeft er toch een andere draai aan gegeven omdat ze vindt dat er te veel ontworpen wordt vanuit een ‘analoge esthetiek’. Volgens Kupča borduurt digitale mode te veel voort op ons beeld van bestaande fysieke kleding. Ze pleit ervoor dat ontwerpers onderzoeken welke nieuwe vormen en structuren de digitale techniek kan opleveren. Komt daar een compleet andere beeldtaal uit voort? Een interessante gedachte.
Bij Kupča zijn de kiemen tot digitaal ontwerpen al vroeg gezaaid: als kind speelde ze Habia World, een game waarbij je zelf je avatar ontwerpt en kleedt. Met dit als bagage ging de van origine Letse ontwerpster aan de slag. Haar gecreëerde ‘nieuwe esthetiek’ van digitale kledingstukken presenteert ze op drie grote schermen. De kleren hebben wat de vorm en structuur betreft een vintage look en doen denken aan Lego; de vormen zijn vrij blokkerig. We zien kledingstukken zonder mensen erin (covid-proof!) door een ruimte bewegen die continu verandert. Al bewegend ontstaan er gaten in de kledingstukken en faden de pixels aan de contouren in en uit. Grappig is dat de kledingstukken weliswaar blokkerig zijn maar dat de bewegingen vrij gracieus en elegant in plaats van robotisch zijn. Kupča laat zien dat je voor een digitale runway geen daadwerkelijke modellen nodig hebt.
Het werk van de Letse ontwerpster opereert over twee lagen: behalve een voorstel voor een ander soort digitale runway, is het een aanzet tot nieuwe vormen en structuren voor te materialiseren kleding. Want wat ze op beeld presenteert zou in de nabije toekomst als fysieke kleding gemanifesteerd kunnen worden. Het is dan nog wel zoeken naar de juiste stoffen die de door Kupča ontworpen vormen en structuren kunnen benaderen.