'Door Bon Iver is de betekenis van nummers schrijven voor mij veranderd. Muziek maken is een ambacht waar in theorie regels voor zijn, maar zijn muziek klopt zónder zich aan die regels te houden. Het is traditioneel én experimenteel. Het laatste album van Bon Iver is niet de meest toegankelijke plaat, maar het klopt als geheel. Het inspireert mij om te horen dat een artiest zich niet conformeert aan wat een trend lijkt te zijn. Je mag best de grenzen opzoeken van je eigen genre om daar vervolgens buiten te treden. Het inspireert dat hij zich niet bezighoudt met regels en hokjes.
Eerder maakte ik songs met mijn stem en een gitaar als uitgangspunt en dan werd het al snel een folklied. Vanuit daar bouwde ik een arrangement uit. Nu begin ik vanaf een gevoel of een zin of een instrument. Soms is dat instrument een gitaar, maar de uitwerking is veel vrijer geworden. Bon Iver heeft het traditionele song schrijven weer een beetje opengebroken voor mij. Het is heel fijn om naar een act te luisteren die naar mijn idee precies doet wat hij wil. Er zit zoveel in de experimentele kant van zijn muziek: hoe hij met veel effecten, zoals auto-tune, en lagen werkt. Maar als je al die effecten weghaalt, zit er nog altijd een heel goed nummer onder.'
Singer-songwriter Tenfold's nummers weerspiegelen haar eigen perspectief op de wereld. Sinds 2014 bracht ze meerdere EP’s uit, toerde ze onder andere met Lucky Fonz III en speelde ze een uitverkochte Melkweg plat. Vandaag lanceert ze de videoclip van haar nieuwste single 'Sister.' Maar welke kunstwerken inspireerden haar? En welke kunstenaars hebben invloed gehad op haar melancholische ondertoon? Kortom: op welke schouders staat Tenfold?
#1 Bon Iver
#2 Portrait de la jeune fille en feu
Céline Sciamma
'Er komt vrijwel geen muziek voor in deze film en de drie muziekstukken die erin zitten, die zijn direct raak. We worden tegenwoordig zo vaak bestormd met muziek -en geluidsfragmenten, dat ik de manier hoe hier muziek gebruikt wordt heel spannend vind: de kunst van het weglaten wordt hier perfect uitgevoerd.
In de film portretteert een vrouw een andere vrouw, waardoor ze zorgvuldig het lichaam moet bekijken. Hoe worden de handen gebruikt, wat is haar gelaatsuitdrukking? Het gaat echt over kijken met aandacht in plaats van vluchtig je blik over iets laten glijden.
Ik voel mij soms gedwongen om snelle beslissingen te maken of om snel een nummer te schrijven. De film heeft mijn blik op kijken doen verbreden. Je mag de tijd nemen om zelf zo’n mooi werk te creëren en te ontdekken in je eigen werk wat wel en wat niet werkt. De kunst van kill your darlings. Ik neem de tijd om uit te vinden welke dingen ik laat zien en welke ik weglaat.'
#3 Heavyweight
Podcast door Jonathan Goldstein
'De host Jonathan Goldstein gaat met zijn podcast terug naar het moment waarop alles veranderde in mensen hun leven. Vanaf daar starten ze een onderzoek. Dat kan over van alles gaan en elke aflevering heeft ook een ander onderwerp. Een van de uitzendingen gaat bijvoorbeeld over een meisje dat vroeger gepest werd en tot de dag van vandaag nog niet snapt waarom. Samen met Goldstein zoekt zij haar voormalige vrienden op om uit te zoeken wat er vroeger nou precies gebeurd is.
Ongeacht waar je vandaan komt en de achtergrond die je hebt, moet je dealen met je leven vandaag de dag. Naar mijn idee is de maker van de podcast bij vlagen een persoon die het verleden wil oplossen of gladstrijken. Vaak komt hij binnen een aflevering tot de conclusie dat dit niet hoeft of kan.
Door verschillende dingen, zoals deze podcast, reflecteer ik tekstueel in mijn nummers vaker op mijn eigen gebeurtenissen. Ik probeer een gevoel te beschrijven in plaats van letterlijk te vertellen wat er is gebeurd. Mijn nummers zijn vaak vrij hoopvol en ik denk dat mensen dat ook voelen. Net als met deze podcast maakt iedereen wel iets mee waardoor je leven een gekke wending neemt. Je kan hierop terugkijken en jezelf ervan losmaken.
Het is een hele mooie podcast die onderstreept dat als alles in het leven verandert en voorbij gaat. De humor in combintatie met de melancholiek die terugkomt in deze podcast is iets dat ik in mijn eigen werk ook probeer te combineren. Tijdelijkheid raakt ons allemaal.'