“Toen ik bezig was om mijn theatershow Opslaan als te bewerken voor televisie werd ik door een vriendin gewezen op de Britse comedyserie Fleabag van comédienne Phoebe Waller-Bridge. Zij heeft ook haar theaterprogramma verfilmt. Ik heb de serie direct gebingewatcht.
Deze maand verschijnt de driedelige comedyserie van Eva Crutzen 'Opslaan als'. De televisieserie is een bewerking van haar gelijknamige theatervoorstelling. Maar door wie werd zij geïnspireerd? Welke kunstwerken lieten haar zien hoe het moest? Kortom: op welke schouders staat Eva Crutzen?
#1 Fleabag
Phoebe Waller-Bridge
Wat ik heel inspirerend vind aan de serie is dat het, naast grappig, ook heel ontroerend kan zijn. Je kan je veel meer permitteren in een comedyserie dan ik van tevoren had gedacht. Het hoeft niet altijd grappig te zijn. Die afwisseling van een harde lach naar een emotioneel moment heb ik ook toegepast voor TV, maar dit was nog wel even zoeken. Hoe pak je dat aan? Wat ik ook mooi vind aan Fleabag is dat het lekker ongegeneerd is. Het zoekt de grenzen op, maar gaat er nooit overheen. Daar let ik ook altijd erg op als ik iets maak. Op een gegeven moment zit er in mijn serie een scène met een one night stand. Deze mocht van mij best gênant zijn en hier en daar ook een beetje plat, maar nooit over die grens gaan. Het moet geloofwaardig blijven.”
#2 Jakop Ahlbom
Mimetheater
“Jakop Ahlbom maakt mimetheater zoals ik het nooit eerder heb ervaren. Hij maakt wonderschone voorstellingen met veel fantasie en magische effecten. Bijna een soort Hans Klok met smaak. Zijn voorstellingen hebben altijd iets absurds wat ik heel vet vind. Er is tot in de details nagedacht over het totaalplaatje. Zo werk ik zelf ook graag. Over alle kleine details nadenken en zoeken naar vernieuwing. Bij de theaterversie van Opslaan Als had ik een surround system mee. Je weet wel dat bioscoop geluid waardoor al het geluid om je heen te horen is. Dat is iets wat bijna nog nooit gedaan is binnen theater, zeker niet binnen cabaret.
Ahlbom laat hij ook zien dat je zoveel kunt doen met licht en geluid. Je kunt bijna een soort nieuwe wereld creëren. Dat vind ik heel inspirerend. Ik heb regelmatig bij zijn voorstellingen dat ik denk: 'o ja, dit kan ook nog'. Of: wat is dit gaaf gedaan. HOE DAN?! Hij laat je zien wat er allemaal mogelijk is binnen theater waar je in eerste instantie niet aan had gedacht.”
#3 Michel Gondry
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
“Michel Gondry is een Franse regisseur en maakt fantastische films en muziekvideo’s. Zijn film Eternal Sunshine of the Spotless Mind met Jim Carrey en Kate Winslet gaat over herinneringen en het wissen ervan. Daar gaat Opslaan als ook over. Hij is heel erg creatief in zijn werk. In interviews die ik heb gelezen vertelt hij over zijn moeilijke jeugd. Daarom verloor hij zichzelf altijd in zijn fantasie. Hij zegt zelf dat hij nooit ouder is geworden dan twaalf. Nu is mijn stijl niet echt Gondry, maar ik heb wel zo’n beetje alles wat hij heeft gemaakt bekeken en dat was keer op keer inspirerend.
Ik heb veel muziekvideo’s in de serie zitten wat uniek is voor televisie. Daarbij heb ik me laten inspireren door hem. Hij maakt hele creatieve en droomachtige muziekvideo’s. Wat vooral heel tekenend is voor zijn werk is dat hij werkt met echte materialen. De effecten die hij gebruikt probeert hij zoveel mogelijk live te maken. In mijn serie zit het nummer Even voor altijd waarbij ik dit ook heb toegepast.”