'Christopher Nolan maakt films in hun volledige productionele haalbaarheid. Nolan en de crew doen zo veel mogelijk echt. Met ‘echt’ bedoel ik zo min mogelijk visual effects. Als kijker neem je dat onderbewust bewust mee. Nét dat extra beetje realisme voel je in de textuur en de kwaliteit van Nolans films.
Regisseur Bobby Boermans is gefascineerd door alles wat groots is, van levensvragen tot het heelal. Eerder regisseerde hij de populaire serie Mocro Maffia en alsof dat nog niet groots genoeg is regisseert hij nu vanuit een vrachtvliegtuig de nieuwe serie Hoogvliegers. Wie wakkert zijn ambitie aan? Op welke schouders staat Bobby Boermans?
#1 Christopher Nolan
Als regisseur hou ik enorm van actie en het spektakel, en er bestaan veel populaire eventfilms waarbij je door de schaalgrootte de visual effects te veel voelt. Bij Nolan heb je dat niet. Nolan is naast het grote spektakel laten zien, ook bezig met een diepere laag. Een laag waar hij levensvragen met wetenschappelijk onderzoek onderbouwt én ook nog eens zonder visual effects gefilmd. Bijvoorbeeld in Interstellar heeft Nolan wetenschappers betrokken bij de vormgeving van zwarte gaten in het heelal.
In Nederland is er helaas geen budget om op dezelfde schaalgrootte en het niveau van Christopher Nolan te regisseren. Maar dat spoort mij juist aan om met de middelen die we hier wel hebben naar het hoogst mogelijke realisme te streven. De laatste serie die ik heb gedaan is Hoogvliegers, in samenwerking met de Koninklijke Luchtmacht. Budgettair was er de mogelijkheid om dit realisme grotendeels achterna te jagen. Op een gegeven moment zat ik vijf vliegtuigen vanuit de lucht te regisseren; een camera-helikopter, een vracht- en trainingsvliegtuig en twee F-16’s. Toen besefte ik dat regisseren naast het inhoudelijke drama ook gaat over ervaring, omgaan met ingewikkelde logistiek en snelle makkelijke oplossingen vinden voor grote probleemstukken. Deze scènes waren echt een andere beleving.'
#2 Hype Williams
'In Amerika was eind jaren 90 hip-hop, R&B en gangster rap heel populair. Er was toen der tijd vooral één regisseur, één legende, iemand die het genre op een commerciële, glossy manier naar het internationaal niveau heeft getild. Zijn naam is Hype Williams. Uit Williams’ slipstream zijn wel vijf grote regisseurs gekomen; o.a. Benny Boom, Little X, Dave Meyers.
De schuddende billen, het grote geld en de kleurrijke scènes komen uit zijn brein. Williams’ oeuvre is enorm, met namen als: LL Cool J, Biggie, Janet Jackson, Snoop Dogg en Busta Rhymes. Naast dat je als regisseur een setting en een verhaal bedenkt is de techniek heel belangrijk. Hype Williams legt het ritme in zijn videos neer middels montage. Toen ik net begon met regisseren heb ik alles van hem minutieus geanalyseerd. Elk refrein of couplet draait hij vanuit zes of zeven verschillende instellingen zodat er genoeg ritme ontstaat. Doordat ik deze techniek en glossy vorm gebruikte bij mijn eerste videoclip, Moppie van Lange Frans en Baas B, sloeg deze stijl ook aan in Nederland. Ik wil mezelf niet te veel op de borst slaan want ik heb het eigenlijk gewoon afgekeken, laten we het een hommage noemen. Samen met een groep jonge videoclipmakers hebben we deze glossy stijl toendertijd in Nederland geïntroduceerd en nu is het gemeengoed in Nederlandstalige hiphop.'
#3 Elon Musk
Elon Musk is de ‘Einstein van onze generatie’. Een fascinerende man. Ooit heeft hij grof geld verdiend met PayPal, ook is hij de oprichter en eigenaar van Tesla en SpaceX. Hij durft privaat geld te investeren, grenzen te verleggen en daarmee de logistiek in de wereld te veranderen. Een soort van contactgestoorde, geniale, baan doorbrekende gek. Hij wil de grote levensvragen van de mensheid beantwoorden en doet dit op een nuttige, bewonderingswaardige manier. Ruimtevaart draait om het beantwoorden van heel veel onbeantwoorde vragen, dat fascineert mij. Als filmmaker probeer ik met elke film en serie het onbekende te ontdekken.
Musk wil bijvoorbeeld met commerciële ruimtevaart het heelal voor de mens dichterbij brengen. Dit gaat hem lukken ook. Elon Musk weet dat rakketten ongelofelijk duur zijn om te maken, daarom is hij herbruikbare rakketten gaan ontwikkelen. Een elegant, simpel antwoord op een complexe uitdaging. Met veel trail en error natuurlijk. Deze manier van problemen oplossen vind ik inspirerend.
Elon Musk leert mij dat niet elke beslissing die je maakt de juiste is en dat je daardoor niet moet opgeven, dat de ervaring helpt bij het simpel reageren op grote vraagstukken. Johan Cruijff had daar ook een handje van. Van Elon en Johan neem ik mee dat je, je in je fascinatie moet kunnen verliezen. Je verliest jezelf af en toe in een ingewikkeld probleem, zodat je daarna met een beetje afstand simpel naar het probleem kan kijken. Elon Musk doet dit in ruimtevaart, Johan Cruijff in voetbal en ik in film.'