Dat zijn twee verschillende dingen. Het citaat gaat over hoe het is om iemand te vermóórden. Dat u dat wilde ervaren...
‘Geweld oefent inderdaad een enorme aantrekkingskracht op mij uit. Dat is het enge. Waar dat precies vandaan komt, weet ik niet. Ik ben geen psycholoog. Je ziet het ook op het slagveld. Mensen zouden echt niet blijven vechten als het niet ook iets van een rush oproept. Een soort seks. De adrenaline die je moet krijgen als je zelf gedood kan worden. Onvoorstelbaar. Maar het gaat dan wel ergens over. Het is wel Shakespeare. En ik hou van Shakespeare. In mijn films gaat ook altijd iemand dood. Dat kan overdrachtelijk zijn, maar er moet wel iemand dood ja.’
Want dood is drama?
‘Het is de uiterste consequentie van het verhaal dat je vertelt. En een verhaal moet wel consequenties hebben. Anders denken mensen dat hun eigen leven nog spannender is. Daarvoor ga je niet naar de bioscoop. Als filmmaker, en nog een stapje hoger: als kunstenaar, moet je laten zien wat de consequenties zijn van wat we doen.’
U zoekt uw verhalen vaak in de werkelijkheid. Waarom?
‘Het is misschien een beetje kinderachtig, maar voor mij legitimeert dat het verhaal. Je kan immers alles wel bedenken. Ik vind het juist interessant om grip te krijgen op de werkelijkheid. Neem een vader die eerst zijn gezin uitmoordt, dan zijn huis in de brand steekt en vervolgens probeert zelfmoord te plegen, maar overleeft. Dat komt per jaar een keer of vijf voor. Als je dat leest denk je, hier snap ik helemaal niets van. Waarom doet die man dat? Nou, die man dacht op dat moment gewoon oprecht dat dat de enige oplossing was.
Ik heb hier nooit een film over gemaakt, maar er wel research naar gedaan en er met verschillende psychiaters over gesproken. Dat zijn zelfmoordpoging zou mislukken, was te voorspellen, want op het moment dat zijn gezin dood is en het huis is afgebrand zijn z’n problemen eigenlijk opgelost. En dan kun je jezelf niet meer doden. Dat is een bekend gegeven in de psychiatrie.
In mijn films ga je mee met zo’n getroebleerde geest en denk je op een gegeven moment net als hij dat er inderdaad nog maar één oplossing is. Totdat je het ziet gebeuren en beseft: dit slaat helemaal nergens op.
Iemand als de Jodenjager Riphagen is de uiterste consequentie van egocentrisme en opportunisme. Maar dat zijn eigenschappen die ook een rol spelen in ons eigen leven. Ik heb die film gemaakt, zodat je als kijker beseft wat de consequenties zijn als je dat gedrag doorvoert. Zodat je je wel twee keer bedenkt voordat je die lijn over gaat. Dat geldt ook voor geweld. Hoe verleidelijk dat soms ook mag lijken. Want je slaat de duivel er wel in, maar er nooit meer uit.’
Is de duivel er bij u ingeslagen?
‘Nee, maar als jochie heb ik wel gemerkt hoe snel dat kan gebeuren. Sindsdien weet ik dat ik er voor moet oppassen. Gelukkig ben ik er bang voor.’
Kwaad is een keuze?
‘De mens kiest altijd voor zichzelf. Daarom kan hij zich ook zo goed reproduceren. Dat heeft uiteindelijk de mens van nu opgeleverd. Iemand die empathie kan voelen en zich prettig voelt in een groep, maar ook een mens met duistere kanten. Want als die geen rol hadden gespeeld in waarom wij ons zo succesvol hebben weten voort te planten, dan zouden ze er niet meer zijn.’
Het kwaad zit ons in de genen?
‘Precies. Mijn films zijn lessen in empathie. Je zult moeten accepteren dat het kwaad bestaat. Maar verval niet zelf tot het kwaad, want dan wordt het alleen maar groter.’