Susan Smit introduceert 'De eerste vrouw'

De eerste vrouw

meet-up

Op maandag 27 september van 19.30 uur tot 21.00 uur gaan we samen met jullie én Susan in gesprek over De eerste vrouw tijdens onze online meet-up. Er is ruimte voor vragen, anekdotes en gedeelde leeservaringen. 

Wil je hierbij zijn? Vul het aanmeldformulier in! Een dag van tevoren sturen wij je een Zoom-link toe via de mail die je toegang geeft tot het (online) event. Iedereen is welkom: ook wanneer je het boek nog niet (helemaal) hebt uitgelezen, of simpelweg nieuwsgierig bent.

hoe werkt het?

Hoe werkt de boekenclub?

  1. Download gratis de Brommer op zee-app in je appstore of playstore.
     
  2. In de app vind je exclusieve notities van de auteur en kan je met andere lezers in gesprek. Alle updates rondom de boekenclub vind je in onze Facebookgroep.
     
  3. Lees je het boek liever op papier? Dat kan ook! Volg ons dan op InstagramFacebook, of Twitter voor alle leesopdrachten. Of schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief.

Veel leesplezier!

Wie is Susan Smit?
Susan Smit (1974) is schrijfster, columniste en voormalig fotomodel. In 2000 studeerde ze af in Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze verdiepte zich in de geschiedenis van de (moderne) hekserij en liet zich zelfs inwijden als heks. In 2001 verscheen haar debuut Heks. Susan nam plaats in de jury van verscheidene literatuurprijzen en is een veelgevraagd spreekster en gast op tv. Deze maand is Susan host van de boekenclub en lezen we haar in 2016 verschenen historische roman De eerste vrouw, over Lou Tellegen en Geraldine Farrar, Nederlands grootste Hollywoodster ten tijde van de stomme film.

over het boek

De eerste vrouw

Zij was de diva van de internationale operahuizen die had gezworen nooit te trouwen. Hij was de vechter, de gokker, de hartenbreker met het engelengezicht die furore maakte op het toneel. Samen vormden de Amerikaanse Geraldine Ferrar en de Nederlander Lou Tellegen een van de meest legendarische artiestenkoppels aller tijden.

In De eerste vrouw verbeeldt Susan Smit met trefzekere pen hun grenzeloze ambitie, hun twijfels, angsten en hartstochtelijke liefde die is gedoemd te mislukken. Maar tegelijkertijd is de roman het verhaal van een opwindende tijd waarin Europa in een gruwelijke oorlog haar onschuld verliest; de vrouwenbeweging voorzichtig voet aan de grond krijgt, en een massamedium het levenslicht ziet dat de wereld voorgoed zal veranderen: de film.

Met deze wervelende, op historisch feitenmateriaal gebaseerde roman zal Smit opnieuw haar vele lezers in het hart weten te raken.

leesopdrachten van Susan

1

De eerste vrouw is een historische roman en vertelt het waargebeurde verhaal van de operazangeres Geraldine Farrar en toneelspeler Lou Tellegen. Samen vormden zij een van de meest legendarische artiestenkoppels allertijden. Misschien ken je ze al, misschien heb je nog nooit van ze gehoord; feit is dat je de levensloop van beiden nu al op zou kunnen zoeken. Mijn vraag aan jullie is daarom: hoe veel weet je al van Geraldine en Lou, en ben jij een lezer die van te voren al in de feitjes duikt, of graag na het lezen van een verhaal pas Wikipedia erbij pakt? En waarom kies je voor het een of het ander?

2

De eerste vrouw is gebaseerd op feiten, maar natuurlijk heb ik ook mijn eigen invulling en draai gegeven aan het hoe en waarom van beide hoofdpersonen. Ik heb geprobeerd om de kern van hun liefdesverhouding en leven als kunstenaars te vatten. Lou, die zijn carrière langzaam wegdrinkt en vergokt, terwijl Geraldine in de mooiste schouwburgen en grootste kaskrakers speelt. Maar ook zij, die Lou langzaam uit haar liefdesomhelzing weg ziet glippen en hij, die niet in staat lijkt om van zich te laten houden en zelf werkelijk lief te hebben. Waarom denken jullie dat het hem niet lukt?

3

Geraldine Farrar was in haar tijd een feministisch icoon. Het voelt nu voor ons misschien niet als een big deal, maar toentertijd publiekelijk uitspreken dat je ‘geen interesse hebt in het huwelijk, met welke man dan ook’ was baanbrekend. Tijdens haar performances droeg ze ook onthullende kleding die door het publiek, én haar moeder, niet altijd werden gewaardeerd. Enerzijds werd ze ervoor door de media veracht, anderzijds werd ze geprezen voor haar eigenzinnigheid en moed. Wie beschouw jij als een feministisch icoon uit jouw tijd? En wat zorgt ervoor dat je iemand zo zou noemen?

4

"Er is niets verloren zolang je in bezit bent van het vermogen lief te hebben."

Deze zin kreeg ik ooit te horen van Isabel Allende toen ik haar opzocht in haar werkkamer in Los Angeles. Het boek zit vol met, in mijn ogen, wijsheden over de liefde. Ik denk dat ik het verhaal van Geraldine op deze manier heb kunnen vertellen, omdat ik in diezelfde periode ook door een ontzettend moeilijke liefdesbreuk heen ben gegaan. Die zin van Isabel is me altijd bijgebleven. Je kan de liefde van anderen verliezen, maar zo lang je zelf nog lief kan hebben ligt de wereld nog altijd aan je voeten.

Aan welke leuzen over de liefde houden jullie vast wanneer het tegen zit?