Voor de VPRO en Human is het erop of eronder het komende jaar. Wij zullen moeten aantonen dat een bestel zonder onafhankelijke omroepen ondenkbaar is. Dat zullen anderen niet voor ons doen. En we zullen het tij moeten keren binnen de NPO zelf. Want we worden door de NPO te veel beperkt in de bijdrage die we kunnen leveren aan het publieke media-aanbod.
De NPO heeft te veel taken en opdrachten toebedeeld gekregen en opereert inmiddels te veel uit één hand. De NPO is de hand die voedt, de hand die stuurt, de hand die paait, de hand die aait en de hand die slaat. De P van NPO staat te vaak voor paternalisme. Dat is onwerkbaar in een complexe en creatieve omgeving die aan zoveel verandering onderhevig is. We hebben juist behoefte aan meer durf en onverschrokkenheid, eigenzinnige merken, pionierszin op zoek naar nieuw publiek.
VPRO en Human willen zelfstandige maatschappelijke mediaorganisaties zijn. Complementair aan elkaar. Met een eigen stijl, een eigen visie, eigen invalshoeken, vakmanschap en een eigen publiek. We willen die expertise inzetten voor het geheel van de publieke omroep. Daarmee bedoel ik onze kennis van innovatie en nieuwe media, de ervaring met impact en interactie, onze netwerken en de steun van onze achterban en mediapartners.
Om dat voor elkaar te krijgen willen we de nieuwe concessie in met een volwaardige erkenning, met een duidelijke inhoudelijke opdracht en de taak om waarde toe te voegen aan wat we maken.
We willen meer zeggenschap over een stevig basisbudget voor ons programma-aanbod. Wij willen zelf beschikken over een garantiebedrag om onze opdracht waar te maken. Wat en hoe we het maken, met wie en voor welk publiek.
We gaan nieuwe allianties aan met onze mediapartners. Met het IFFR, het Holland Festival, IDFA, de Dutch Design Week, NFF, Beeld en Geluid, Brainwash en vele anderen gaan we ons gezamenlijke publiek veel beter gidsen en we trekken door het jaar heen samen op.
We investeren in een hechte samenwerking met de hofleveranciers van producties uit de VPRO-stal, onafhankelijke makers en buitenproducenten. Zonder hen geen documentaires en minder topseries.
We staan open voor publiek-private samenwerking met uitgevers en commerciële media. We zijn trots op de VPRO/NRC Presidential podcast die aan zijn derde seizoen begint.
Op een dag als vandaag, in een jaar als dit jaar en een land als dit land is het goed je gelukkig te prijzen aan de bak te zijn bij een omroep die tot in het diepst van zijn wezen publieke waarden vertegenwoordigt. Die niet het midden zoekt, maar onderzoekt en kiest. Kiest tegen vooringenomenheid, voor een open blik. Tegen vanzelfsprekendheid, voor twijfel. Tegen bekrompenheid, voor wikken en wegen. Tegen herhaling, voor verandering. Tegen bevestiging, voor vernieuwing. Voor diversiteit. Voor openheid. Voor doendenken. Voor rede. Voor gekte en absurditeit. Zo VPRO. Zo Human.
2019 is natuurlijk al begonnen. In een perpetuum mobile loopt altijd iemand wacht. Pieter van de Wielen bracht een Ode aan de nacht om vijf jaar Nooit Meer Slapen te vieren. Harco de Huilonman won de Joardy Season Dierenquiz. Argos Medialogica speelde Xi, Xi, wat jij niet ziet. Tim den Besten verzwolg ons een avond lang. OVT ontmaskerde amateurarcheoloog en mammoetkamp ontdekker Tjerk Vermaning uit Hoogersmilde. De VPRO Gids draaide de verwarmingsknop op 2019 graden. Bureau Buitenland en Buitenhof konden al aan de bak. Maar het meeste moet nog komen.
We staan aan het begin van weer een nieuwe ruimtereis door het universum van 2019. We moeten naar buiten, er op uit, filterbubbels doorprikken, struinen door Havana en wandelen langs de Noordzee, met Pink Floyd naar de Darkside of the Moon. Als we maar weer thuiskomen met nieuwe verhalen, briljante ideeën en mooie programma’s die de wereld een beetje vooruithelpen. Voor iedereen die ons maar wil horen en zien. Dan is ook dit jaar weer geslaagd.
Ground Control to Mayor Tom,
It’s time to leave the capsule.
Ik wens ons een onstuimige reis door de ruimte toe.
Of, zoals Houston zou zeggen: ‘We have a liftoff. All engines running.’ Proost!