In de studio’s van Amsterdam Video Postproduction hangt een echte decembersfeer: overal staan bakjes pepernoten binnen handbereik. Hier zijn regisseur Norbert ter Hall en scenarioschrijver Robert Alberdingk Thijm bezig de laatste hand te leggen aan Het gordijnpaleis van Ollie Hartmoed. Na successen als Waltz en A’dam – E.V.A. komt het gouden duo met een fantasierijke decemberserie voor de hele familie, voorzien van een sterrencast en oogstrelende vormgeving. Maar eerst willen we natuurlijk weten: waarom gordijnen?
Alberdingk Thijm: ‘Ik was vooral op zoek naar de onwaarschijnlijkste fascinatie voor een jongetje van negen. En ik wist dat ik wilde schrijven over een versnipperde familie die misschien vroeger iets belangrijks betekend had. Toen was ik in Zuid-Duitsland, in het Zwarte Woud, voor een seminar. Op mijn hotelkamer hingen de meest overdadige gordijnen die je je kunt voorstellen: vitrages, voile, overgordijnen, biezen, het was een gordijnenextravaganza.
Toen viel ineens alles op zijn plek. Ollies familie was vroeger eigenaar van een mooie gordijnenwinkel. Nu heeft hij een ruziënde patchworkfamilie, die ooit een mooie gordijnstof uit één stuk was. De hele wereld kom ik toen aan de hand van gordijnen verklaren. De metafoor eerlijk gezegd pas later, maar het gordijn bleek een prachtig narratief instrument.’