#dedikkedatashow
Voor meer informatie: De dikke data show op Zapp
Wat is echt en wat is nep op social media? Hoe blijf je je unieke zelf als we allemaal de trends volgen? Waarom willen we eigenlijk altijd het nieuwste van het nieuwste? En wat doe je als je ongewenst een blootfoto krijgt doorgestuurd? Jongeren brengen dagelijks uren online door op apps, socials, video’s, streams en games. Elke dag wordt er naar schermpjes getuurd en data verzameld. In het vijfde seizoen van VPRO Jeugd-serie De dikke data show duikt Quinty Misiedjan weer met nieuwe vragen in de onlinewereld.
#dedikkedatashow
Voor meer informatie: De dikke data show op Zapp
Quinty Misiedjan (Amsterdam, 1996) is bekend als online content creator en presentator, en focust zich momenteel op programma's maken, acteren en verhalen vertellen. Ze maakte onder andere de documentaire Getekend voor het leven, die toont hoe gevluchte kinderen toch kind kunnen blijven in een omgeving vol onzekerheid, angst en geweld. Quinty maakt moeilijke onderwerpen behapbaar, doorbreekt taboes en spreekt zich uit over socioculturele onderwerpen die haar aan het hart gaan.
Herken jij dat ook? Ouders die de hele dag maar op die telefoon zitten. En maar swipen en maar appen. Dit kan toch niet goed zijn? Quinty gaat onderzoeken wat al die schermtijd met ons brein doet en of we niet samen een oplossing kunnen bedenken zodat die ouders wat minder op hun smartphone zitten.
Quinty komt steeds vaker op haar tijdlijn video’s en foto’s tegen van oorlogen. Door social media lijkt het wel of we allemaal de oorlog in onze broekzak hebben. Wat doet het met je als je de hele dag een oorlog kunt volgen? En hoe moet je daar mee omgaan? In een oorlog staan partijen lijnrecht tegenover elkaar. Ieder met een eigen waarheid. Elke social post kan zo’n waarheid zijn. Wat is echt en wat is nep?
Quinty duikt in de wereld van gratis games. Veel games die jij en ik tegenwoordig spelen zijn gratis. Maar als je een extra leuke outfit wil voor je poppetje of je wil een level verder komen in het spel, dan moet je ineens wel betalen. Hoe gratis zijn gratis games eigenlijk?
Op sociale media zie je regelmatig trends voorbij komen. Van snelle dansjes tot lipsyncen, van fashion tot foodtrends. Quinty is benieuwd wat er zo leuk is aan al die trends volgen. Hoe kan je nog je unieke zelf blijven als we allemaal hetzelfde doen?
Vroeger knipoogde je ouders naar elkaar om vervolgens een beetje te zoenen na schooltijd, iewl. Tegenwoordig flirten we vooral online en daar kan ook sexting bij horen. Sexting is het, met toestemming, sturen van sexy berichtjes, foto’s en video’s. Maar wat als je een naaktfoto doorgestuurd krijgt waar jij niet op zit te wachten en die waarschijnlijk ook niet voor jou bedoeld is? Ongewenst dus. Wat moet je dan doen? Quinty onderzoekt wat shame sexting is.
Heerlijk! Een nieuwe telefoon. Een betere camera, een nog mooier scherm, nieuwe knopjes, nieuwe dingetjes. Niet dat die nieuwe telefoon nodig is, onze oude telefoon doet het nog prima. Quinty wil graag weten waarom we eigenlijk altijd het nieuwste van het nieuwste willen? En hoe erg is dat?
Wat kan dat toch heerlijk zijn soms: roddelen. Tegenwoordig horen we de meest sappige verhalen over bekende mensen online via juicekanalen. Waarom vinden we roddelen eigenlijk zo lekker? En zijn er ook gevolgen aan roddelen online? Want je komt het niet alleen tegen op juicekanalen, ook veel dichterbij in bijvoorbeeld appgroeps op school. En dan kan zo’n roddel ineens over jou gaan...
Quinty heeft besloten om kunstenaar te worden. Kunst is namelijk dé manier om snel rijk te worden. Ze onderzoekt hoe ze AI hiervoor kan gebruiken. Wat zijn bijvoorbeeld goede prompts? Vervolgens gaat ze haar kunst proberen te verkopen, maar dan bekruipt ineens de gedachte: mag dit eigenlijk wel? Of is ze nu allerlei kunstwerken aan het kopiëren? Waar haalt AI eigenlijk beelden vandaan?
VPRO Jeugd is al ruim dertig jaar leverancier van onderscheidende kinderprogramma’s. Geen dagelijkse kost, maar andere koek. Eindeloos houdbaar, altijd lekker.
Soms zie je dat een grappige uitspraak of grappig gedrag van een persoon uitgroeit tot een meme. Het filmpje van de persoon wordt veel gedeeld en steeds weer in een andere situatie gebruikt. De mensen in dit soort memes worden soms dan ook wel ‘internetgekkies’ genoemd: ‘gekkies’ die veel worden gedeeld op het internet. Als internetgekkie ben je eigenlijk een soort levende meme.
Maar is het nou wel zo leuk om zo’n levende meme te zijn? Kunnen mensen jou dan nog wel zien als levend mens met gevoel, of zien ze slechts de ‘gekkie’ van die ene grap? Iedereen die veel op het internet zit heeft wel eens gehoord van de ‘mand’-meneer, de ‘kauwgum challenge’-kids, of de ‘altijd herres’-jongen, maar bijna niemand weet hun echte namen. Daarnaast blijven de filmpjes vaak nog heel lang op het internet staan. Dat is natuurlijk minder leuk als je helemaal niet wilde dat jouw verschijning in het filmpje een meme werd.
Soms kan het natuurlijk ook goed uitpakken als je als meme viraal gaat. Zo groeien sommige levende memes uit tot heuse internet-iconen met tienduizenden volgers op social media. In sommige gevallen kunnen ze dan zelfs flink wat geld verdienen met hun eigen meme. Maar wanneer houdt de internet-roem op en begint het normale leven weer?
Een smartwatch kun je voor heel veel verschillende dingen gebruiken; je telefoon opnemen, je stappen tellen of je navigatie bekijken. Wist je dat er ook slimme kleding bestaat die dit kan?
Een smartwatch kan je ontzettend veel informatie geven, maar misschien is zo’n slim horloge net niet helemaal jouw gadget. Wist je dat er ook slimme kleding bestaat? Kleding waarin sensoren of andere technologie is ingebouwd om jou te kunnen helpen, net als een smartwatch.
Zo bestaat er een jack waarmee je met de mouw je telefoon op kunt nemen je telefoon op kunt nemen, het volgende liedje aan kunt zetten of het kan je vertellen welke kant je op moet fietsen.
Voor fanatieke hobby -en professionele sporters zijn er ook heel veel uitvindingen gedaan. Shirts, broeken of zelfs BH’s vol met technologie die je helpen om nog beter te presteren. Het kan je bijvoorbeeld tot in detail vertellen hoe de volgende workout nog beter kan.
Er zijn ook hele andere handige toepassingen bedacht met technologie in kleding. Er is bijvoorbeeld een sok ontwikkeld waarmee ouders hun pasgeboren baby’s in de gaten kunnen houden. De sensoren meten de hartslag en de zuurstof van de kleine en laten dat in de app zien, zo weten de ouders altijd hoe het met hun baby gaat.
Zou jij een smart kledingstuk willen dragen?