Argos
Shell in de weer voor een beter imago
De dood van de Nigeriaanse schrijver Ken Saro Wiwa en het plan om het olieplatform Brent Spar in zee te laten zinken leidden tot ongekende boycotacties tegen Shell. Maar grote bedrijven hebben hun lesje geleerd. Via zogenaamde Issue Managers proberen ze voeling te houden met de maatschappij en de publieke opinie gunstig te stemmen. Leidt Issue Management tot echte veranderingen van het beleid of gaat het alleen maar om een moderne reclamestrategie? In Argos een discussie tussen Tim van Kooten (Issue Manager van Shell), Jacqueline Kramer (hoogleraar milieumanagement Tilburg) en Irene Bloemink (campagnemedewerker Milieudefensie).
-------
In Argos een discussie over 'issuemanagement' bij oliemaatschappij Shell, een wijze van bedrijfsvoering die er voor moet zorgen dat het bedrijf goed in het nieuws komt en (boycot)acties tegen het bedrijf worden voorkomen. Shell kwam tot de introductie van 'issuemanagers' nadat zij door de dood van de Nigeriaanse schrijver en activist Ken Saro Wiwa en het plan om het olieplatform Brent Spar in zee te laten zinken te maken kreeg met ongekende boycotacties. Centraal staat het optreden van Shell in Tsjaad en Nigeria.
Discussiedeelnemers zijn:
- issuemanager Tim van Kooten van Shell;
- bijzonder hoogleraar Jacqueline Cramer van de Katholieke Universiteit Brabant die via TNO is uitbesteed aan AKZO Nobel (telefonisch);
- campagnemedewerkster Irene Bloemink van Milieudefensie.
Bevat tevens een reactie van beleidsmedewerker Margot Klute van ICCO, deskundige op het gebied van Tsjaad en Kameroen, en Historische geluidsfragmenten.