De partijen hebben, een paar dagen voor de verkiezingen, in totaal 554 duizend euro gespendeerd om zichzelf onder de aandacht te brengen van potentiële kiezers op Facebook. Dat is 42 procent van het totale aantal uitgaven aan Facebookadvertenties in Nederland. Het CDA gaf de afgelopen maand zo’n 106 duizend euro uit, gevolgd door de PvdA (74 duizend), VVD (64 duizend) en GroenLinks (43 duizend). Ook lokale partijen als Hart voor Den Haag (5.700) en Leefbaar Rotterdam (bijna 3.600) spenderen flink.
Twee jaar geleden belichtte Argos microtargeting als opkomend politiek fenomeen. Controversieel sinds het schandaal rond het Britse bedrjijf Cambridge Analytica, maar desondanks door het hele politieke spectrum omarmd. Politieke advertenties kunnen immers precies worden afgestemd op de achtergrond en voorkeuren van groepen kiezers. Hoe verloopt de digitale wapenwedloop tussen partijen, in de aanloop naar de raadsverkiezingen? Hoe effectief is het hoe transparant zijn partijen over hun targeting?