De datahonger van politieke partijen

Hoe meer informatie je hebt over mensen die het internet afstruinen of apps gebruiken, hoe nauwkeuriger je kiezers kunt benaderen met op hen toegesneden politieke advertenties. En hoe beter je ze kunt beïnvloeden. Bijvoorbeeld via sociale media als Facebook. Microtargeting heet dat. Het is komen overwaaien uit het buitenland, maar het gebeurt ook in Nederland.

Met nieuwe Tweede Kamerverkiezingen op komst in Nederland, maart volgend jaar, en weinig regelgeving op dit gebied doken Argos en weekblad De Groene Amsterdammer in de wereld van de politieke microtargeting. Wat kan er en wat gebeurt er op dit gebied in Nederland en moet alles wel mogen wat kan?

Abonneer je op Argos-podcast

De wekelijkse radio-uitzending van Argos is ook te beluisteren als podcast via ►Spotify ►ApplePodcasts ►Stitcher ►RSS-feed. Meer weten? Klik hier.

sprekers

Marietje Schaake

Privacy-expert en oud-europarlementariër

Dmitri Tokmetzis

Journalist bij De Correspondent

achtergrondverhalen

Als de politiek in ieder oor een andere belofte fluistert

Met online politieke targeting zetten partijen de stap van adverteren voor een groot publiek naar beïnvloeding van individuen. ‘We zitten op een glijbaan, ook in Nederland.’