Met nieuwe Tweede Kamerverkiezingen op komst in Nederland, maart volgend jaar, en weinig regelgeving op dit gebied doken Argos en weekblad De Groene Amsterdammer in de wereld van de politieke microtargeting. Wat kan er en wat gebeurt er op dit gebied in Nederland en moet alles wel mogen wat kan?
De datahonger van politieke partijen
Hoe meer informatie je hebt over mensen die het internet afstruinen of apps gebruiken, hoe nauwkeuriger je kiezers kunt benaderen met op hen toegesneden politieke advertenties. En hoe beter je ze kunt beïnvloeden. Bijvoorbeeld via sociale media als Facebook. Microtargeting heet dat. Het is komen overwaaien uit het buitenland, maar het gebeurt ook in Nederland.
Abonneer je op Argos-podcast
De wekelijkse radio-uitzending van Argos is ook te beluisteren als podcast via ►Spotify ►ApplePodcasts ►Stitcher ►RSS-feed. Meer weten? Klik hier.
sprekers
Marietje Schaake
Privacy-expert en oud-europarlementariër
Dmitri Tokmetzis
Journalist bij De Correspondent
achtergrondverhalen
Als de politiek in ieder oor een andere belofte fluistert
Met online politieke targeting zetten partijen de stap van adverteren voor een groot publiek naar beïnvloeding van individuen. ‘We zitten op een glijbaan, ook in Nederland.’