Argos deed in 2012 en 2017 onderzoek naar de omstreden wervingsmethoden van het WKOF. Theo Schuyt, hoogleraar goede doelen aan de Vrije Universiteit Amsterdam, bestempelde het WKOF toen als ‘look-a-like’ van het KWF. Volgens het grootste goede doel van Nederland is er sindsdien niet veel veranderd. Alleen al het afgelopen anderhalf jaar kreeg het KWF 1100 meldingen van mensen die ongewenst acceptgiro’s en wervingsmail ontvingen.
‘We worden veel benaderd door donateurs van het WKOF die denken dat ze het KWF steunen’, vertelt Mischa Stubenitsky van het KWF. Het WKOF lijkt de verwarring volgens hem met opzet te creëren. ‘Als wij een bepaalde campagne beginnen, dat start het WKOF een campagne die erop lijkt. Ze proberen erop mee te liften.’
Argos heeft de logboeken kunnen inzien van 650 telefoontjes die het KWF in 2019 ontving. Zo kwamen er in de dagen na KWF’s jaarlijkse TV-show ‘Nederland tegen kanker’ veel meer klachten binnen dan normaal. WKOF bleek tegelijkertijd begonnen met het sturen van post. ‘Dit is opmerkelijk, omdat goede doelen normaal juist afstemmen wanneer er collecteweken worden gehouden. Niemand heeft er baat bij om dat op hetzelfde moment te doen’, vertelt Stubenitsky.