Bij de oudervereniging werken ervaringsdeskundigen die allemaal kinderen hebben met een ondersteuningsvraag. Een aantal van hen is in dienst en de rest bestaat uit vrijwilligers. Een van de diensten die Balans aanbiedt is de advieslijn. Luijckx: ‘Je krijgt iemand te spreken die snapt wat het is om een kind te hebben met een ondersteuningsvraag. Wij hebben een hele database aan informatie zodat we de mensen ook wegwijs kunnen maken in het oerwoud van passend onderwijs en de jeugdhulp.’
In de afgelopen jaren ziet Luijckx het aantal telefoontjes toenemen van ouders die te maken hebben met uitval, of dreigende uitval, van hun kind op school. ‘Van alle telefoontjes die wij krijgen gaan er ongeveer 25-30 procent hierover. Vroeger was dat misschien 10 procent. We proberen deze ouders zo goed mogelijk te helpen, want je wil gewoon dat een kind in ontwikkeling is en blijft.’ De stijging is niet alleen te zien bij de advieslijn, maar ook op verschillende social media-platforms waar ouders elkaar opzoeken en tijdens bijeenkomsten die Balans organiseert.