Muziek van Hans Zimmer bij de James Bond-film No Time To Die. De nieuwste James Bond, dit keer onder regie van Cary Joji Fukunaga, en de vijfde keer met Daniel Craig in de rol van de Engelse geheim agent die zelfs na zijn pensioen op Jamaica nog de enige is die de wereld kan redden. Eindelijk durft James Bond zichzelf te laten zien als niet alleen de onverslaanbare held maar ook als een man met gevoelens, die ontroerd kan worden door de onschuld van een kind, en die nu eens niet met dédain en flauwe sexistische humor reageert op de vrouwen die hem omringen.
Natuurlijk moet Bond de wereld weer eens zien te redden, dit keer van een prettig ongeloofwaardige schurk (gespeeld door Rami Malek) die nóg slechter is dan de vorige, en die met een virus de hele mensheid bedreigt. Misschien nog wel belangrijker dan het redden van de wereld, en in elk geval hartverscheurender, is dat Bond in het reine moet zien te komen met zijn geliefde Madeleine (mooie ingetogen rol van Léa Seydoux), die een groot geheim voor hem verzwegen heeft.
Als het over de muziek gaat ligt de focus vaak op dat ene lied, de titelsong, van Shirley Bassey met Diamonds are forever tot Skyfall van Adele - en in dit geval No time to die met de zuchtende stem van Billie Eilish. Maar de muziek bij de rest van de film, in dit geval gemaakt door Hans Zimmer, is minstens zo interessant en natuurlijk voor het gevoel van spanning en drama uiterst belangrijk. Zimmer heeft een verbluffend bewijs van zijn vaardigheden als componist geleverd. Alle bekende thema’s uit de geschiedenis van de Bond-muziek, met natuurlijk op tal van momenten daarin verwerkt het thema van John Barry (officieel staat dat thema nog altijd op de componist van de eerste Bond-score, Monty Norman). Heb je bij andere filmmuziek van Zimmer nog weleens het gevoel dat het er allemaal wel erg digk bovenop ligt, en misschien wat al te bombastisch is, dat is bij de muziek van No time to die zeker niet het geval - natuurlijk gaat het af en toe flink te keer, maar dat hoort bij de actie van de film. Op de gevoeliger momenten is wat Zimmer ervan weet te maken ook echt gevoelig en melodieus. En dat hoor je eigenlijk nog des te beter als je de film gezien hebt en daarna met je ogen dicht naar de muziek gaat luisteren.
1. Gun Barrel
2. Matera
4. Square Escape
6. Not what I expected
7. What have you done?
8. Shouldn’t we get to know each other first
9. Cuba chase
10. Back to MI6
13. Home
14. Norway chase
20. Final Ascent