All in One Baithak Gana in TivoliVredenburg
VPRO Vrije Geluiden Sessies
All In One speelt Baithak Ghana uit de Indiaas-Surinaamse muziektraditie.
Varun Nanda - dholak, Vishaal Nanda - voice/ harmonium/ dandtaal, Narsingh Balwantsingh - voice/ harmonium, Faziel Wagid Hosein - voice/ harmonium, Rakesh Khemai - dandtaal
0.00 Traditional
01:50 Sakhi kaise, Langri Traditional, singer: Narsingh Balwantsingh
05:00 Rodj dekhila, composed by Ramdew Chaitoe , singer: Vishaal Nanda
07:45 Jawania Tere Husan Ke , singer: Faziel Wagid Hosein
11:11 Nagara, Traditional, Varun en Vishaal Nanda
17:33 Pyase Panchhi Neele Gagan Mein – instrumental Kalyanji Anandji
Baithak betekent ‘zitting’. Gana betekent ‘zang’. Bij de Baithak Gana gaat het oorspronkelijk om het maken van muziek door tenminste drie personen, die in een kring op de grond (of tegenwoordig vaak op een stoel) zitten. De Baithak Gana is qua stijl nauw verwant aan de volksliederen in Uttar Pradesh en Bihar (Noordoost India). De teksten zijn vaak religieus van aard, maar er wordt ook veel gezongen over liefde en over het gemis van familie. Baithak Gana wordt gezongen bij elke feestelijke bijeenkomst. Geboorte, huwelijk, verjaardag en ook in tempels.
Drie instrumenten spelen hierbij een belangrijke rol: het harmonium, de dholak (trom) en de dandtal (ijzeren staaf). Dholak is gemaakt van een deel van een houten boomstam met 2 ronde zijkanten. Eén kant heet Soer (de hoge klank / kleine kant) en één kant heet de bam (de lage klank / grote kant). De dan-taal is een soort idofoon, een ijzeren staaf van ongeveer een meter lang. De ijzeren staaf word met een U-vormige of hoefijzervormige metalen voorwerp aangeslagen. Dit instrument wordt gebruikt als percussie-instrument (er wordt ook wel eens een fles en een lepel gepakt in plaats van dantaal of pannen in plaats van het harmonium).
De (huidige) Baithak Gana repertoire kenmerkt zich inhoudelijk door ernst, humor en erotiek. Had de Baithak Gana vroeger het doel om de mensen tot bezinning te bewegen; thans voert amusement de boventoon. Afrikaanse en indiaanse ritmes zijn duidelijk hoorbaar in de baithak gana-variant die in Nederland bekend is.