Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social'
aan te vinken.
Waarom is dit nodig?
Tom in gesprek met Daniel Cross van het Rosa Ensemble
Tom in gesprek met Daniel Cross van het Rosa Ensemble
Dit fragment is onderdeel van
Vrije Geluiden op Radio 4 - 10/5/2014
Tom Klaassen verkent iedere zaterdag en zondag tussen 23.00 en 24.00 uur de grenzen van de klassieke muziek. Met nieuwe releases, concerttips, reportages, actuele ontwikkelingen in de muziekwereld, een vaste plek voor jong talent, en natuurlijk: adembenemende muziek! Gemaakt in nauwe samenwerking met het televisieprogramma Vrije Geluiden. Nino Gvetadze, de uit Georgië afkomstige en in Nederland woonachtige pianiste heeft een nieuwe CD met werk van Debussy; het Nederlands Kamerkoor zingt onder leiding van chef-dirigent Risto Joost barokmuziek met een Russische ziel in De Mozart van St. Petersburg. We kennen Sir John Eliot Gardiner voornamelijk van het oude repertoire. Nu begeeft hij zich dan op het onzekere pad van de twintigste eeuwse muziek, want hij leidt hier het ballet Apollo van Igor Stravinsky, op een nieuwe CD, die een uitgave is van het London Symphony Orchestra zelf. Het Utrechtse Rosa Ensemble en het Zwolse videocollectief 33 ⅓ maakten samen de nieuwe voorstelling Sosélo in Siberië. In deze voorstelling lopen goed, kwaad, feit, fictie en tijd ingrijpend door elkaar. BadBooshBand zijn Kaja Draksler op piano, Luca Marini op drums en Mattia Magatelli op bas. Draksler, die in 2009 de Deloitte Jazz Award won, studeerde in jazzpiano in Nederland en New York, en klassieke compositie in Amsterdam. Haar solo-cd werd in Trouw 'een droomdebuut' genoemd en kreeg vijf sterren. Dit seizoen zal de Leo Smit Stichting in mei geen Uilenburger Concert meer organiseren. Toch staat er iets bijzonders te gebeuren in die maand. Componist René Samson en librettist Olaf Mulder maakten een opera over een zeer actueel onderwerp. In hun eigen woorden: ‘Een land in chaos en ontreddering. Een nieuwe partij met een krachtige leider die een uitweg biedt. Kameropera Het Ware Geweld daagt toeschouwers uit keuzes te maken in tijden van politieke chaos. Met overtuigende woorden en meeslepende muziek is het makkelijk om sympathie te verlenen aan perso- nages die een klip en klare oplossing bieden. Waar dat toe leidt beleven we aan de hand van het relaas van twee mannen die als medestanders bij de partij beginnen maar later lijnrecht tegenover elkaar komen te staan als rechter en beklaagde.’