Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social'
aan te vinken.
Waarom is dit nodig?
Napels was het centrum van artistieke vernieuwing, maar ook een stad van innovatie. Bijvoorbeeld op het gebied van de bouw van instrumenten zoals de klavecimbel en het orgel. De Italiaanse klavecinist Marco Mencoboni verdiept zich al jaren in de klavecimbel muziek uit de 16e en 17e eeuw en hij heeft een grote passie voor de Napolitaanse componist Giovanni Maria Trabaci (1575-1647)
Dit fragment is onderdeel van
VPRO Vrije Geluiden
Napels was ooit een muziekmetropool met vier conservatoria, vijfhonderd kerken en vier operagebouwen. Het Festival Oude Muziek 2019 zet deze vergeten muziekcultuur in de schijnwerpers. Giovanca zoekt vier musici op die het belang van Napels als muziekmetropool erkennen. De Italiaanse tenor Marco Beasley zingt zowel oude als nieuwe Napolitaanse liederen. Violist Eva Saladin ontdekte Napolitaanse vioolmuziek van componist Gian Carlo Cailò én een andere manier van viool spelen dan we gewend zijn. Klavecinist Marco Mencoboni vertelt over componist Giovanni Maria Trabaci, die zeer belangrijk was voor de ontwikkeling van het klavecimbel en het orgel. Andrés Locatelli ontdekte manuscripten van niet uitgegeven en niet eerder gespeelde muziek. De partituren zijn er slecht aan toe, maar samen met zijn ensemble Theatro dei Cervelli probeert hij deze vergeten muziek te redden.