Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social'
aan te vinken.
Waarom is dit nodig?
Violiste Eva Saladin is op zoek naar muziek voor de solo viool. Napels was ook een vioolstad. De conservatoria leverden talrijke violisten af die overal aan het werk gingen, in de kamermuziek, in de opera, in de kerken. Wat vreemd is, is dat de zoektocht van Eva naar repertoire voor solo viool tot nu toe nog maar 1 stuk heeft opgeleverd. Namelijk de sonate van componist Gian Carlo Cailò. (ca.1659-1722)
Dit fragment is onderdeel van
VPRO Vrije Geluiden
Napels was ooit een muziekmetropool met vier conservatoria, vijfhonderd kerken en vier operagebouwen. Het Festival Oude Muziek 2019 zet deze vergeten muziekcultuur in de schijnwerpers. Giovanca zoekt vier musici op die het belang van Napels als muziekmetropool erkennen. De Italiaanse tenor Marco Beasley zingt zowel oude als nieuwe Napolitaanse liederen. Violist Eva Saladin ontdekte Napolitaanse vioolmuziek van componist Gian Carlo Cailò én een andere manier van viool spelen dan we gewend zijn. Klavecinist Marco Mencoboni vertelt over componist Giovanni Maria Trabaci, die zeer belangrijk was voor de ontwikkeling van het klavecimbel en het orgel. Andrés Locatelli ontdekte manuscripten van niet uitgegeven en niet eerder gespeelde muziek. De partituren zijn er slecht aan toe, maar samen met zijn ensemble Theatro dei Cervelli probeert hij deze vergeten muziek te redden.