Vandaag start in Amsterdam de Sonic Acts Academy: artiesten, theoretici en wetenschappers buigen zich over de vraag hoe natuur, cultuur, technologie en ecologie elkaar beïnvloeden. Tijdens de opening vinden in het Stedelijk Museum de eerste Nederlandse performances plaats van het onlangs geopende Maryanne Amacher Archive.
Maryanne Amacher (1938-2009) is afkomstig uit de kring van geestverwante componisten als John Cage en Karlheinz Stockhausen, maar ze is niet half zo beroemd. Zij was de componiste van de zogenaamde ‘inner ear music’. Tijdens Sonic Acts Academy worden verschillende performances en presentaties gegeven - want wat is die ‘inner ear music’ van Maryanne Amacher precies? Door middel van uitgekiende elektronische klanken en geluidsinstallaties veroorzaakt haar werk geluiden binnen het oor die de composities vervolmaken. Geluid dus die door het oor zelf wordt voortgebracht, een verschijnsel dat ‘otoakoestische emissie’ genoemd wordt.
Naast het otoakoestische werk schreef zij veel meer muziek, ook voor conventionele instrumenten. Ooit was Amacher te gast op het Sonic Acts Festival, maar ook na haar overlijden is Sonic Acts aandacht blijven besteden aan het werk van Maryanne Amacher. Haar erfenis wordt beheerd door het onlangs geopende Maryanne Amacher Archive, dat gerund wordt door componisten Bill Dietz en Robert The. Tijdens Sonic Acts Academy zullen zij, voor het eerst in Nederland, een selectie werken uit het archief uitvoeren (26 februari, Stedeljk Museum) en een presentatie geven over haar werk (27 februari, Brakke Grond).