Muziek van Henri Zagwijn en Peter Schat, gespeeld en gezongen door Helena Basilova, Diamanda La Berge Dramm en Pieter Hendriks. De tafelgast is Bas van Putten, die aan gastheer David Dramm en ons een inkijkje geeft in het leven van Schat. Van Putten publiceerde onlangs het eerste deel van zijn Peter Schat-biografie.
Henri Zagwijn en Peter Schat
Galgenliederen & Genen
Henri Zagwijn (1878-1954): Galgenliederen voor tenor en piano (1923)
Peter Schat (1935-2003): Genen voor viool en piano, Op. 47 (2000)
Willem Breuker: Reisefieber - de tune van Het Weeshuis. Aan het begin en het eind van het programma gespeeld, steeds in een andere uitvoering.
Henri Zagwijn, componist, autodidact en volgeling van de antroposoof Rudolf Steiner, was veertig jaar lang lang zeer actief in het Nederlandse muziekleven. Maar waarom zijn prachtige en zeer intense liedcyclus Galgenliederen maar zeer zelden uitgevoerd wordt is overduidelijk: er zijn niet zoveel mannenstemmen die het buitengewone bereik aankunnen! Voor het Weeshuis van de Nederlandse Muziek durft de geweldige zanger Pieter Hendriks het wel aan.
Weinig componisten hebben voor meer reuring in het muziekleven gezorgd dan Peter Schat. Revolutionair en eigenzinnig had Schat al op jonge leeftijd de muziekwereld van Nederland op zijn kop gezet. Maar dat hij ook in latere jaren in staat was om bijzonder krachtige muziek te schrijven is minder bekend. Genen voor viool en piano, geschreven voor niemand minder dan Janine Jansen, maakte wel meteen indruk bij de première: NRC-recensent Ernst Vermeulen schreef: "Boeiend...Genen is één zinderend pathetisch allegro moderato dat ook als zodanig opwindend in één grote spanningsboog werd opgebouwd, Janine Jansen overtrof zichzelf."