Stratton Bull (1): over de polyfone zangkunst
Interview (deel 1) met Stratton Bull, artistiek leider van het in Den Bosch gevestigde Cappella Pratensis. De Illustre Lieve Vrouwe Broederschap in ‘s Hertogenbosch herbergt een een collectie puntgave koorboeken uit de periode 1450-1600, waarvan negen met schitterende meerstemmige (polyfone) muziek. Representatief voor de culturele bloeiperiode van het hertogdom Brabant, ook wel de Brabantse Gouden Eeuw genoemd. De boeken zijn vervaardigd in opdracht van de Broederschap en bevatten werk van gerenommeerde componisten uit die tijd, zoals Jean Mouton, Pierre de la Rue en Nicolas Champion. Eeuwenlang werden de kostbare manuscripten zorgvuldig bewaard, en nu zijn de kostbare boeken te zien in het museum Het Zwanenbroedershuis, thuisbasis van de Broederschap èn van de Cappella Pratensis.
In een project van vijf jaren worden jaarlijks één of twee van deze Bossche koorboeken ontsloten voor publiek, met concerten en audio/video-opnamen. Een reeks van vijf CD's hoort erbij, en de derde CD in deze reeks is juist op 8 april 2022 verschenen.
Dit nieuwe album heet Apostola apostolorum, en het is geheel gewijd aan Maria Magdalena, in de 15e en 16e eeuw één van de belangrijkste heiligen van de broederschap. Centraal staat de vijfstemmige Missa de Sancta Maria Magdalena van Nicolas Champion, een meesterwerk uit de Renaissance. Toegevoegde teksten in het tenorgedeelte van deze mis volgen de spirituele reis van Maria Magdalena, die “Apostel van de Apostelen” wordt genoemd vanwege haar sleutelrol in het verlossingsverhaal van het evangelie.
In dit vierdelige interview vertelt artistiek leider van de Cappella Pratensis Stratton Bull alles over de Bossche Koorboeken, de achtergrond van de Broederschap, het zingen van vroeg 16-eeuwse polyfone muziek, de relatie tussen meerstemmigheid en het Gregoriaans, en de bijzondere wijze waarop de Cappella Pratensis de laat-middeleeuwse uitvoeringspraktijk laat herleven: met alle zangers dicht bijeen rond één groot manuscript.