De avonden
EERSTE UUR
Gesproken uitzicht van Heilien Tonckens, eigenaar van een wilde planten-kwekerij in
Appelscha.
Het moment van Gijs Groenteman.
Onder wooden. Anette den Heijer praat over tekst en muziek. Vandaag met regisseur Gerardjan Rijnders over het werken aan de regie van THYESTE, opera van de overleden componist Jan van Vlijmen op libretto van Hugo Claus.
De première vindt plaats in de Munt in Brussel op 27 september. Andere voorstellingen in België: 29 september, 2,4,6 en 7 oktober. Vanaf 11 oktober toert de opera door Nederland.
THYESTE: Drame lyrique en quatre actes
libretto: Hugo Claus
Regie: Gerardjan Rijnders
Cappella Amsterdam
ASKO Ensemble o.l.v. Stefan Asbury
'Een misdaad wordt alleen gewroken door een grotere misdaad'
Thyestes werd verbannen uit Argis nadat hij het Gulden Vlies -teken van
macht- had gestolen en de vrouw van zijn broer, koning Atreus, had verleid.
Atreus laat zijn broer terugkeren onder het voorwendsel dat hij hem
vergiffemis zal schenken .
Thyestes toont berouw en de broers beloven hun haat te laten varen. Maar
Atreus neemt wraak. Hij doodt de kinderen van Thyestes en dient hem als een
gruwelijk banket hun resten op.
TWEEDE UUR
Arnon Grunberg vanuit Wenen
Wim Brands in gesprek met cultuurjournalist Rob van Scheers van wie bij uitgeverij Meulenhoff De grote parade verscheen, een boek waarin hij verborgen geschiedenissen van de twintigste eeuw probeert bloot te leggen.
Wat hebben Johnny Cash en Stalin met elkaar te maken? En hoe was Robert Oppenheimer van de atoombom verknoopt met Vincent van Gogh?
Armeno Alberts over Vox 5 van de Engelse componist Trevor Wishart. CD: Computer Music Currents 4; label: Wergo
DERDE UUR
Gerrit Kalsbeek spreekt met reclamemakers Maarten Derksen en Hendrik van Nellesteijn over het maken van radioreclamespotjes.
De invloed van reclame in onze samenleving is groot. In Nederland gaat er per jaar 5 miljard euro in om. Een deel daarvan wordt besteed aan radioreclame. Wat komt er allemaal kijken bij de maken van een goed reclamespotje op de radio? En waarom erger je je aan de ene en vind je de andere leuk? Gerrit Kalsbeek, zelf verzamelaar van vooral buitenlandse radiospotjes, spreekt daarover met de gerenommeerde reclamemakers.