De Avonden
o.a. Maarten Doorman, Schrijven Magazine, De goede dood
Na negen uur: A.L. Snijders belt een 'zeer kort verhaal' door. Om half tien: Het is driehonderd jaar geleden dat Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) werd geboren. En hij is nog altijd onder ons, nu meer dan ooit. Want is de uitvinder van het ik zoals wij dat sinds meer dan twee eeuwen nastreven en dat ik staat hoog op de agenda. In de politiek, de kunst, het onderwijs, op tv en in ons eigen leven. Vanaf Rousseau zijn we in de greep van het verlangen naar echtheid. Naar de natuur, naar spontaniteit, jeugd, vriendschap en liefde. Maar authenticiteit is onmogelijk, laat Rousseau ons zien. Jeroen van Kan praat met filosoof, dichter en essayist Maarten Doorman over zijn boek Rousseau en ik, waarin hij beschrijft hoe we nog steeds in zulke verlangens vastzitten en zich afvraagt of we aan de erfenis van Rousseau kunnen ontsnappen. Na tienen: Koen Kleijn doet verslag vanuit Parijs, waar in museum Jeu de Paume het fotowerk van de Chinese kunstenaar en politiek activist Ai WeiWei is te zien. Waarin verschilt het met de grote tentoonstelling die volgende week in De Pont in Tilburg wordt geopend? En zal Ai WeiWei bij de opening aanwezig kunnen zijn? Om half elf: Hoe kun je leven met de wetenschap dat je dierbare er morgen niet meer is? Het tragikomische toneelstuk De goede dood van Wannie de Wijn werd in 2008 met de Toneel Publieksprijs onderscheiden. Het toneelstuk over euthanasie is nu verfilmd, door dezelfde regisseur en met dezelfde cast. Als Bernard kiest voor euthanasie, maakt dat heel wat los bij zijn naasten. Op de laatste avond die ze samen beleven wordt gezongen, gelachen en gehuild. Maar de twijfels en dilemma's overheersen in het pijnlijke besef dat Bernard er de volgende ochtend om 9 uur niet meer zal zijn. Sarina Vitta gaat in gesprek met acteur en regisseur Wannie de Wijn n.a.v. zijn speelfilmdebuut De goede dood, die vanaf deze week in de bioscoop draait.