De Avonden
o.a. Multatuli, Gielijn Escher, Gozaran Time Passing
'Ieder mens moet egoïstisch zijn en alleen datgene doen wat hij zelf wil', was het credo van de Amerikaans-Russische filosofe Ayn Rand. Geïntrigeerd door haar gedachtegoed maakten acteurs Eva Marie de Waal en Sieger Sloot de voorstelling Superkapitalisten. Zij onderzoeken hierin de invloed van de crisis op hun eigen leven. Eva Marie de Waal vertelt deze week hoe haar leven wordt beïnvloed door het superkapitalisme. Deel 2: Vriendschap. -A.L. Snijders leest een 'zeer kort verhaal' voor. -Iedereen weet het. De grootste Nederlandse schrijver van de 19e eeuw, Eduard Douwes Dekker, ofwel Multatuli, auteur van 'Max Havelaar', bracht de koloniale zaak onder de aandacht van een breed publiek en streefde naar een rechtvaardiger wereld. Hij nam als ambtenaar in Indië ontslag uit onvrede met het oneerlijke Nederlandse bestuursstelsel. Maar wat beweert schrijver Atte Jongstra in zijn recent verschenen boek 'Kristalman'? Het was Multatuli helemaal niet te doen om Javanenbevrijding, arbeidersopheffing en andere verheven idealen. Het ging Multatuli om eigen naam en faam, om het eigen oeuvre, om het geld, kortom: om zichzelf. Anton de Goede gaat met drie Multatuli-kenners in debat over het engagement van Nederlands' grootste 19e-eeuwse schrijver. Aanwezig zijn Saskia Pieterse, Hugo Brandt Corstius en Atte Jongstra zelf. -Milou van Rossum doet verslag van de modetentoonstelling 'Basic Instincts; Nederlandse mode in context', te zien in de Eusebiuskerk in modestad Arnhem. -Gielijn Escher is dit jaar vijftig jaar actief als affichemaker en -verzamelaar. Museum Boijmans Van Beuningen biedt nu een gecombineerd overzicht van affiches, gemaakt door de kunstenaar zelf en affiches uit zijn eigen verzameling. Naast circa zestig affiches van Gielijn Escher wordt een even groot aantal affiches uit zijn verzameling Duitse aanplakbiljetten getoond, met werk van o.a. Lucian Bernhard, Hans Rudi Erdt en Ludwig Hohlwein. Anton de Goede spreekt met Gielijn Escher over zijn tentoonstelling in Rotterdam en over de vormgeving van affiches in het algemeen. -Dirigent en componist Nader Mashayekhi keert na 25 jaar terug naar zijn geboorteland Iran om het Tehran Symphony Orchestra nieuw leven in te blazen. Samen met de musici gaat hij de heroïsche strijd aan om in een muziekvijandige cultuur het orkest naar het niveau van de internationale muzikale wereld te tillen. Ook nadat hij het land moet verlaten geven hij en de musici de strijd niet op. Sarina Vitta gaat in gesprek met regisseur Frank Scheffer n.a.v. zijn documentaire 'Gozaran Time Passing' waarin Nader Mashayekhi wordt geportretteerd.