De Avonden
o.a. Les vacances de Monsieur Grunberg, De schoonheid van stilte, Het oude Rome
Na negen uur: Eeuwenlang was de kunstwereld een mannenbolwerk. Maar aan het begin van de 19e eeuw kwam daar verandering in. Dat concludeert kunsthistorica Hanna Klarenbeek in haar proefschrift Penseelprinsessen & broodschilderessen. Paleis Het Loo in Apeldoorn en De Mesdag Collectie in Den Haag organiseren hierover een dubbeltentoonstelling. Inge Ter Schure vraagt dagelijks aan Hanna Klarenbeek een penseelprinses voor te stellen. Vandaag: Elisabeth Stapert Koning, die met slechts één arm de prachtigste schilderijen en aquarellen maakte. Daarna: In Foam Fotografiemuseum Amsterdam is de tentoonstelling Les vacances de Monsieur Grunberg te zien, een project van schrijver Arnon Grunberg en beeldend kunstenaar Wendela Hubrecht. Voor het project wilde Grunberg logeren en meedraaien in het gezinsleven. Hij wilde het fenomeen gezin onderzoeken door met hen op vakantie te gaan. 'Een gezin op vakantie is een gezin in oorlogsgebied, of beter gezegd in een oorlogssituatie', aldus Grunberg. Na een oproep en audities koos hij voor het gezin van Maud en Nick, die hem meenamen naar het Griekse eiland Lefkas. De gezinnen die afvielen kregen een wegwerpcamera mee om zo toch nog een bijdrage te leveren. Laura Stek kreeg van Arnon Grunberg tekst en uitleg over dit project. Om half tien: Het Omniversum in Den Haag toont The Old Man and the Sea, de grootbeeldanimatiefilm uit 1999 van de Russische animator Alexandr Petrov. Petrov werkte maar liefst tweeënhalf jaar aan deze bijzondere productie, de bewerking van het gelijknamige boek van Ernest Hemingway (1899-1966). Hij beschilderde 29.000 glasplaten met olieverf. Deze olieverfschilderijen vormen samen één groot, bewegend fresco. Catherine van Campen ging naar Den Haag en sprak met filmcurator Alexandra van der Zee. Na tienen: Roel Bentz van den Berg bespreekt Shame, de tweede film van regisseur en videokunstenaar Steve McQueen. Over seksverslaving, met de Britse acteur Michael Fassbender in de hoofdrol. Daarna: De tentoonstelling 'De schoonheid van stilte' stelt het werk van een van de grote Japanse prentkunstenaars van de vorige eeuwwisseling, Tsukioka Kōgyo, centraal. Kōgyo is bekend geworden met zijn populaire afbeeldingen van het typisch Japanse Nō theater, dat eind vorige eeuw een ware revival onderging. Daarnaast beeldde hij dieren en landschappen uit. Zijn techniek, de kleurenhoutsnede, is zo verfijnd dat deze niet te onderscheiden is van geschilderd werk. Catherine van Campen spreekt met Lars Hendrikman, curator van het Bonnefantenmuseum, over het werk van Tsukioka Kōgyo. Om half elf: In de verhalen van de Israëlische schrijver Etgar Keret wordt het absurde normaal en normale absurd. Ze zijn intens humoristisch zonder per se grappig te zijn: de humor in zijn verhalen vertelt iets over het leven, over de ongrijpbare ongerijmdheid ervan. Zoals: Een vrouw ontdekt een rits in de mond van haar vriend, ontdoet hem van zijn omhulsel en leeft verder met de jongeman die achter de rits blijkt schuil te gaan. Tjitske Mussche had een ontmoeting met Etgar Keret n.a.v. het verschijnen van zijn nieuwe verhalenbundel Verrassing.