De Avonden
o.a. Hoe word ik een beroemd schrijver?, J.A. Dèr Mouw, Adriaan Geuze
-Eeuwenlang was de kunstwereld een mannenbolwerk. Maar aan het begin van de negentiende eeuw kwam daar verandering in. Dat concludeert kunsthistorica Hanna Klarenbeek in haar proefschrift Penseelprinsessen & broodschilderessen. Vrouwen in de beeldende kunst 1808-1913. Paleis Het Loo in Apeldoorn en De Mesdag Collectie in Den Haag organiseren hierover een dubbeltentoonstelling. Inge Ter Schure vraagt dagelijks aan Hanna Klarenbeek een penseelprinses voor te stellen. -Arnon Grunberg leest - waar ook ter wereld - zijn wekelijkse kroniek voor. -Dichter, romancier en classicus Ilja Leonard Pfeijffer heeft een literair zelfhulpboek geschreven, getiteld Hoe word ik een beroemd schrijver? Verpakt in verhalen over zijn schrijversleven voorziet hij de lezer van veel nuttige tips en hamert hij vooral op het plezier dat het schrijven en boetseren van taal oplevert. Jeroen van Kan praat met hem. -Wim Noordhoek doet verslag van de tentoonstelling Schoonheid in veelvoud in het Van Gogh Museum. Een overzicht van het illustratie-aanbod in kranten en tijdschriften van Parijs rond 1900. -Van alle enigszins in vergetelheid geraakte dichters van Nederland heeft J.A. Dèr Mouw de meest trouwe pleitbezorgers. Enige jaren geleden werd in Leiden het Dèr Mouw Genootschap opgericht, onder anderen bestaande uit Patty Scholten, Co Woudsma en Hans van den Bergh (de vorig jaar overleden dèr Mouwkenner en medebezorger van het 'Volledig Dichtwerk'). Zij beijverden zich er toen voor om Dèr Mouw opgenomen te krijgen in de canon van het Letterkundig Museum. En nu is er literatuurwetenschapper Lennard van Rij die in De Parelduiker een stuk heeft gepubliceerd over de driehoeksverhouding tussen Dèr Mouw, Victor van Vriesland en Martinus Nijhoff. Jeroen van Kan gaat na hoe die driehoeksverhouding er uitzag. -Frans Hagenaars is muziekproducent en medeoprichter van het platenlabel Excelsior. Veel albums van grote Nederlandse bands als Johan, Bettie Serveert en Daryll-Ann, maar ook nieuwe jonge aanwinsten als het veel geprezen Awkward I en Moss werden door hem geproduceerd. Hij werkt al jaren in zijn eigen studio in Weesp. Nu gaat hij verhuizen. Voor de verhuisdozen ingepakt worden vraagt Emmie Kollau naar zijn herinneringen en praat ze met Frans Hagenaars over het geheim van een goede productie.