De Avonden
o.a. Kim De Ruysscher, Ludwig II, Brokkenbal, Honderd jaar Louis Paul Boon
-De van oorsprong Vlaamse, maar in Nederland woonachtige beeldhouwer Kim De Ruysscher maakt bedrieglijk echte stillevens van natuursteen. Hij beitelt en polijst de meest uiteenlopende stoffen en texturen te voorschijn. Vuilniszakken en wc-papier, lekke voetballen, tassen, stukken piepschuim. Zelfs gegolfde en verfrommelde vellen papier blijken bij nadere beschouwing uit keihard marmer te zijn gehakt. Bij Galerie Brandt in Amsterdam is tot en met 1 april nieuw werk van De Ruysscher te zien. Gijsbert van der Wal bekijkt de tentoonstelling samen met de beeldhouwer. -Voor het eerst in de geschiedenis pakt het Duitse toneelgezelschap de Münchner Kammerspiele de koffers en vrachtwagens in om met meerdere producties een week lang de Stadsschouwburg Amsterdam te bespelen. Ze doen dat onder meer met Ludwig II, met in de hoofdrol Jeroen Willems en onder regie van Ivo van Hove, de artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam. Het stuk is gebaseerd op de film Ludwig van Luchino Visconti, en toont de geïsoleerde wereld van Ludwig II, zijn desinteresse in staatszaken, zijn obsessie voor kunst, zijn vermeende krankzinnigheid en de discussies over zijn seksuele geaardheid. Botte Jellema praat over de voorstelling met Ivo van Hove. -Op de eerste avond van de Boekenweek verwelkomt gitariste Corrie van Binsbergen traditiegetrouw bekende schrijvers en dichters in het Amsterdamse Bimhuis. Gisteravond vond een nieuwe editie plaats, op de eerste dag van de 77ste Boekenweek. Te gast was de Oost-Groningse dichter en schrijver Tonnus Oosterhoff, die in mei dit jaar de P.C. Hooftprijs ontvangt. Vanuit België kwam de Vlaming Elvis Peeters. Hij debuteerde als punkzanger en vertaalt graag zijn literaire werk naar het podium. Ook aanwezig was Josse De Pauw, actief als acteur, regisseur en auteur bij meerdere Vlaamse toneelgroepen. Hij maakte eerder met Van Binsbergen een opera, Over de bergen. Botte Jellema was bij het Brokkenbal en doet verslag. - 'Wie romanschrijver wil worden, heeft het de eerste honderd jaar nogal moeilijk,' zei de Vlaamse schrijver Louis Paul Boon (1912-1979). Vandaag zou de auteur van De Kapellekensbaan, Het geuzenboek, Pieter Daens en zoveel andere meesterwerken honderd zijn geworden. Maar zo lang heeft het niet geduurd om literaire roem te vergaren. Boon was een grote kanshebber voor de Nobelprijs voor literatuur, want hoewel zijn verhalen zich steeds in middeleeuws Vlaanderen of in de streek van Aalst afspeelden, gaan ze over de wereld tot ver daarbuiten. Kris Humbeeck, hoogleraar Moderne Nederlandse literatuur en directeur van het L.P. Boon Documentatiecentrum neemt Katharina Smets op sleeptouw door het Aalst van de anarchist, nihilist, viezentist Louis Paul Boon.