De Avonden
o.a. Andre Klukhuhn, Het Geluid van Nederland, C.B. Vaandrager
Na negen uur: Ester Naomi Perquin belt een kort prozafragment door. Na half tien: Muziek en wiskunde zijn de twee meest abstracte vormen van kennis waarover de mens kan beschikken. Wat de wiskunde is voor de wetenschappen en de menselijke geest, is de muziek voor de kunsten en de menselijke ziel. De filosoof Friedrich Nietzsche verklaarde de muziek tot de hoogste, meest abstracte kunstvorm. De rode draad door 'Ongehoorde symfonie', het nieuwste boek van filosoof Andre Klukhuhn, is de verbondenheid van muziek en wiskunde zoals die door de geschiedenis heen tot uitdrukking komt. Maarten Westerveen ging langs bij Andre Klukhuhn om over zijn boek te praten. Na tienen: Wim Noordhoek doet verslag van zijn bezoek aan het Stedelijk Museum Schiedam, waar werk wordt getoond van de vijf genomineerden voor de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2012: Charlotte Dumas, David Jablonowksi, Tala Madani, Rory Pilgrim en Sarah van Sonsbeeck. Daarna: Met 'Het Geluid van Nederland' wordt het immense archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid eindelijk ontsloten. Bijna 2000 geluidsopnames van de publieke omroepen, daterend van de jaren '50 tot de jaren '90 worden nu zorgvuldig voor het voetlicht gebracht. Maar hoe klinkt dat? Maarten Westerveen hoort het van initiatiefnemer Arnoud Traa. Om half elf: Twintig jaar na zijn dood verschijnt er een nieuwe novelle van de Rotterdamse dichter en schrijver C.B. Vaandrager (1935-1992): 'Sleutels, een straatcollage'. Het is een uitgave van een manuscript uit 1974 dat Vaandragerliefhebber Karel ten Haaf via de website Boekwinkeltjes vond. De novelle heet niet voor niks zo. De tekst is een rammelende sleutelbos. En de vinder moet zien welke sleutel op welk slot past. Als die sloten al te vinden zijn. Wim Noordhoek las het manuscript en vraagt Menno Schenke, de biograaf van Vaandrager, wat de novelle aan Vaandragers oeuvre toevoegt.