Hoe omschrijf je jouw fotografie?
'Mijn foto’s zijn vaak surrealistisch en mysterieus: kleine mensen die opgaan in een groots en onvoorspelbaar landschap. Ik speel graag met de kleuren, die zijn net anders dan je in real life zou zien.'
Wat dacht je toen je gevraagd werd voor Zomergasten?
'Ik was gelijk heel enthousiast! Ik hou van dit soort projecten waarin je in korte tijd veel moet leveren, daar krijg ik energie van. Ik ga meestal uit van een bijzondere locatie waar iets surrealistisch in zit. Soms is het met krappe schema’s, zoals ook met Zomergasten, niet altijd mogelijk om je eigen ideale locatie uit te zoeken. Je moet flexibel zijn en kunnen improviseren, wat soms spannend is maar ook tof. Als het dan lukt en ik ga naar huis, denk ik "yes, ik heb het weer geflikt".'
Wat opvalt aan jouw foto’s is dat nabewerking een groot onderdeel is. Hoe ga je te werk?
'Als ik op locatie ben zie ik de potentie en gaat mijn fantasie al leven. Dan denk ik bijvoorbeeld: dat stukje daar ga ik weghalen, of juist toevoegen of aanzetten, of die kleur ga ik aanpassen naar een andere kleur. Doordat dat ik zo werk komt het wel eens voor dat mensen verrast zijn door het eindresultaat. Dat is een leuk proces.'
Dus in je hoofd heb je al een totaalplaatje.
'Ja. In mijn fotografie werk ik veel met zonlicht. Voor Zomergasten had ik dus ook een moodboard gemaakt waar zonlicht een rol speelde. Helaas bleken de weersvoorspellingen bar slecht voor die week waarin ik zou fotograferen. Je zit natuurlijk met een team waardoor er niet veel flexibiliteit is om te zeggen ‘we doen het een paar uurtjes later’. Daar heb ik redelijk wat stress over gehad, maar uiteindelijk heb ik bij bijna elke shoot volle bak zon gehad. Wel een beetje een engeltje op mijn schouder.'
Wat is jouw kijkervaring met Zomergasten?
'Eerlijk gezegd heb ik vooral stukken gekeken. Uiteraard die met Eberhard van der Laan en ook fragmenten met Esther Perel, ik vind haar heel erg interessant. Ik vind het mooi dat je op een gegeven moment vergeet dat je kijkt naar een televisieprogramma, dat je onderdeel wordt van het gesprek. Dat je als kijker zelf ook ontspant is best bijzonder.'