In het fragment is Chaplins Tramp te zien op een racecircuit waar op dat moment een wedstrijd wordt gehouden met kartwagens. De filmploeg die opnames probeert te maken van de race wordt consequent lastiggevallen door Chaplin die iedere beweging van de camera volgt. Hij blokkeert, tot grote frustratie van de cameraman en de regisseur, alsmaar weer het zicht op de voorbijrazende wagens.
Bijzonder is dat Chaplin in de film de zogenaamde ‘vierde wand’ doorbreekt. De vierde wand is de denkbeeldige wand waardoor kijkers het spel van de acteurs normaal gesproken bekijken. Wanneer Chaplin de camera opeist, betrekt hij de kijkers direct bij zijn spel. De kijker is niet langer een passieve toeschouwer.
Tegenwoordig wordt de ‘vierde wand’ wel vaker doorbroken in films en series. Een bekend voorbeeld is ‘Le Fabuleux Destin D’Amélie Poulain’. Nog recenter doorbrak Kevin Spacey de vierde wand met het personage van de manipulatieve Frank Underwood in de populaire Netflix-serie ‘House of Cards’.