In de uitzending had zomergast Ian Kerkhof grote moeite zijn ideale tv-avond te bespreken: hij wilde namelijk het liefst zwijgen en alleen maar kijken. ‘Mijn ideale televisie was een avond zonder ons, geen Peter van Ingen, geen Ian Kerkhof, alleen maar korte films.’ De verhalen eromheen vindt Ian Kerkhof maar onzin, het draait om de film en de filmmakers. Toch probeert Peter van Ingen Ian Kerkhof nog te laten praten, en dat lukt: ze hebben het onder andere over Kerkhofs jeugd in Zuid-Afrika, de Apartheid, Kerkhofs komst naar Nederland, zijn films, experimentele film, de Nederlandse film, en regisseurs die invloed op hem hebben.
In zijn jonge jaren keek Ian Kerkhof al veel films: op zijn achtste al twee per dag, wat zich op zijn veertiende uitbreidde tot maar liefst vijf per dag. Hij kwam op zijn negentiende in Nederland terecht, omdat hij de dienstplicht in Zuid-Afrika wilde ontvluchten. Hier sloot Kerkhof zich aan bij de antiapartheidsbeweging en ging politicologie studeren.
Op 26-jarige leeftijd startte Ian Kerkhof zijn opleiding bij de Nederlandse Film Academie. Makkelijk ging het hem daar niet af: zijn scenario's werden afgekraakt. Maar er was niet alleen kritiek: in 1991 ontving hij zijn eerste Gouden Kalf voor zijn tweedejaars productie Kyodai Makes the Big Time.
Ian Kerkhof gebruikt een directe aanpak in zijn films en combineert thema's als seks en dood. In 1996 maakte hij de film Naar de Klote, over de Nederlandse dance scene. Thom Hoffman, tevens Zomergast in 1996, had een rol in die film. Naast films heeft Ian Kerkhof enkele dichtbundels en novelles uitgebracht.
Ian Kerkhof noemt zichzelf sinds 1999 Aryan Kaganof. Naar de naam van zijn biologische vader, die hij twee jaar voor zijn naamsverandering voor het eerst ontmoet had. Momenteel woont Aryan Kerkhof weer in Johannesburg, Zuid-Afrika.
(Foto: Harry Meijer)