- Wild Style (1982)
- Olympische Winterspelen (1998)
- Boyz n the Hood (1991)
- Kill Bill: Vol. 1 (2003)
- Rize (2005)
- about diggydotcom 2.0 (2001)
- God Bless America: Live from Carnegie Hall (2002)
- Black to Techno (2019)
- Andere Tijden (2015)
- Jonah (2013)
- Angela Davis: Portrait of a Revolutionary (1971)
- Free Angela and All Political Prisoners (2007)
- The Tragedy of Macbeth (2021)
- Django Unchained (2012)
Alida Dors (Amsterdam, 1977) is theatermaker en choreograaf. Theo Maassen interviewt haar over haar favoriete televisieavond.
de fragmenten van Alida Dors
over Alida Dors
Alida Dors is theatermaker en choreograaf en sinds het voorjaar van 2020 artistiek directeur van Theater Rotterdam. Theater Rotterdam (TR) ontstond na een fusie van het Ro Theater, Productiehuis Rotterdam en de Rotterdamse Schouwburg en is een van de drie grootste publieke theaterinstellingen van Nederland. In september 2022 opende Dors het jaarlijkse Nederlands Theaterfestival – waar de meest indrukwekkende voorstellingen van het seizoen worden hernomen en de belangrijkste Nederlandse toneelprijzen worden uitgereikt - met een pleidooi voor meerstemmigheid in de Nederlandse theatersector. Afgelopen seizoen ging ook haar dansvoorstelling Primisi in première, en maakte ze de choreografieën voor het stuk The Story of Travis in regie van Romana Vrede. Die laatste productie is geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival 2023 en zal in september nogmaals te zien zijn.
Alida Dors groeide op in wat ze zelf 'de periferie' noemt: de Amsterdamse Bijlmer en de wijk de Pijp, waar haar vader een boksschool had. Ze deed al jong aan thaiboksen, turnen en kunstschaatsen op hoog niveau en leerde dansen in de hiphop- en breakdance-scene. Na haar studie Fiscale Economie aan de HES (1996-1999) toerde ze als danser in het voorprogramma van P. Diddy en danste ze bij onder meer ISH Dance Collective. In 2004 richtte ze met Bryan Druiventak hiphopdansschool Solid Ground Movement op. Als maker kreeg ze een internationale beurs van de Van den Ende Foundation, en was ze van 2009 tot 2011 artist in residence bij productiehuis MC Theater. In 2011 behaalde Dors ook nog een master Sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en begon ze haar eigen dansgezelschap: BackBone. Alida Dors is met BackBone sinds 2015 als maker verbonden aan Productiehuis Rotterdam en sinds de fusie aan Theater Rotterdam. Haar voorstelling Or Die Trying, een choreografie voor drie dansers en vier thaiboksers, werd genomineerd voor de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansproductie van seizoen 2019-2021, de belangrijkste dansprijs van Nederland. Op dit moment werkt ze aan de nieuwe voorstelling Closed Eyes, een vertelling over het onbekende, met zes dansers en live muziek. Ze filmde hiervoor deze zomer bij het verzonken dorp Ganzee in het Brokopondomeer in Suriname. De voorstelling gaat in december in première.