In deze aflevering is Ruben Terlou bij de Drieklovendam en onderzoekt hij de 'energiehonger' van China.

De grootste trots van China als het gaat om 'man-made structures' is niet langer de Chinese Muur maar de Drieklovendam. De dam wordt beschouwd als een grote overwinning op de natuur. Maar de natuur en de mens heeft er ook het nodige voor moeten inleveren. Negentig dorpen en dertien steden verdwenen onder water.

Chinese natuurorganisaties zijn daarnaast bezorgd over het lot van de Indische bruinvis – of het riviervarken zoals de Chinezen dit aandoenlijke beest noemen. Ruben mag de immense dam van binnen bekijken en vaart mee op een cruiseschip vol Chinese toeristen over het stilstaande water. Ondertussen droomt het scheepspersoneel van vroeger droomt, toen ze nog als visser werkten op de snelstromende rivier.

De Drieklovendam...

  • werd gebouwd om in de groeiende 'energiehonger' te kunnen voorzien
  • werd gebouwd in 1994 en was pas klaar in 2006
  • zorgde ervoor dat tussen de één en twee miljoen mensen moesten verhuizen om de bouw te kunnen realiseren
  • zorgt voor 22,500 megawatt stroom
  • Is de grootste dam ter wereld: 2,3 km breed en 180 meter hoog
  • Is gemaakt van genoeg staal om 63 Eiffeltorens te kunnen bouwen
  • Wilde Mao ook al aanleggen, maar door oorlogen en economische tegenspoed kwam er weinig van
  • leidde ertoe dat er 90 dorpen en 13 steden onder water verdwenen

extra's

Parallel aan de reis langs de Yangtze zijn bij elke aflevering extra foto's en verrijkende verhalen ontsloten, veelal ingesproken door Ruben Terlou zelf.

In het vierde hoofdstuk vind je onder meer een mooie time-lapse van het openen van de stuwdam en Ruben vertelt hoe dit beeld tot stand kwam. Waanzinnig om te zien!