De fragmenten kunnen in de klas behandeld worden met de volgende opdrachten.
Discussie
1. Als de gemeente Milaan zich beter had verdiept in deze materie, dan hadden ze dit probleem niet gehad.
2. Banken zijn commerciële instellingen; het is dus heel logisch dat zij bewust speculeren met financiële producten en hiermee winst maken, terwijl hun klant hiervan de dupe is.
3. Een bank heeft verantwoordelijkheid; zij moeten hun klanten zorgvuldig inlichten over de risico's van een product.
4. Banken zouden hun financiële producten transparanter moeten maken.
5. Speculeren met graan is onwenselijk. De prijs van graan zou moeten ontstaan door een reële vraag.
Essay
Schrijf een essay met als hoofdvraag:
Wat is het verband tussen de prijs van het graan en de waarde van het graan?
Met deze opdracht denkt de student na over de relatie tussen de waarde en de prijs van graan. Wat is de invloed van dit soort producten op de prijs en hebben deze derivaten ook een positief effect op de markt?
Praktijk
Banken verkopen ook beleggingsproducten aan particulieren. Onderzoek wat de risico's zijn van een specifiek product en kijk of de bank hun klant voldoende inlichten over de risico's van dit product. De student zoekt een brochure op van een specifiek belegginsproduct voor particulieren. Hoe goed is deze brochure te vinden op de site van de bank? Ga meer de diepte in door de inhoud van de brochure te analyseren: is het taalgebruik duidelijk? Worden de risico's goed omschrijven? Indien onduidelijk: de student geeft aan wat onduidelijk is en wat verbetert zou moeten worden.